News

Τρίτη 17 Ιουνίου 2008

ΟΟΣΑ: Εικονικοί οι προϋπολογισμοί στην Ελλάδα

Κονδύλια 6-8 δισ. ευρώ ετησίως μετακινούνται μεταξύ των λογαριασμών- Κανείς δεν γνωρίζει πού πάνε τα λεφτά


«Εικονικοί» αποδεικνύεται ότι είναι οι προϋπολογισμοί της Ελλάδας, σύμφωνα με έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), καθώς ουσιαστικά δεν εφαρμόζονται έτσι όπως ψηφίζονται στα τέλη κάθε έτους. Ο Οργανισμός ζητεί την άμεση αλλαγή του τρόπου κατάρτισής τους γιατί θεωρεί ότι με τη σημερινή του μορφή είναι δυσκίνητος (υπάρχουν περίπου 14.000 κωδικοί που θα πρέπει να μειωθούν στους 1.000), δεν υπάρχει πολιτικός και τεχνοκρατικός έλεγχος, ενώ, όπως αναφέρει, ετησίως η αναδιανομή κονδυλίων στην οποία προχωρούν τα υπουργεία για την κάλυψη των αναγκών τους ανέρχεται σε 6-8 δισ. ευρώ. Παράλληλα συστήνει την αλλαγή του τρόπου κατάρτισής του και την άμεση εφαρμογή των προϋπολογισμών προγραμμάτων και την ενσωμάτωση των ειδικών λογαριασμών.

Ο ΟΟΣΑ σε έκθεσή του για το «Σύστημα προϋπολογισμού» που χρησιμοποιεί η Ελλάδα εντοπίζει:

1. Αδυναμίες στον τρόπο καταγραφής των κονδυλίων.

2. Υπέρογκο αριθμό κωδικών που τον καθιστούν δυσκίνητο.

3. Ελλειψη ομαδοποιημένων στοιχείων, που οδηγεί στο να μην υπάρχει ολοκληρωμένη εικόνα της κυβερνητικής πολιτικής, ενώ ταυτόχρονα παρέχει πολλές πληροφορίες για τα έσοδά του αλλά όχι για τα έξοδά του και για τον τρόπο εκτέλεσής του.

Ο Οργανισμός διαπιστώνει και πολιτική ανεπάρκεια στον τρόπο με τον οποίο καταρτίζεται ο εκάστοτε προϋπολογισμός, ψηφίζεται από τη Βουλή και ελέγχεται από το Κοινοβούλιο κατά την εκτέλεσή του. Οι ελληνικοί προϋπολογισμοί δεν παρέχουν την απαραίτητη καθετοποίηση των στόχων, γεγονός το οποίο δίνει τη δυνατότητα στα υπουργεία- και κυρίως στους υπουργούς- να έχουν μεγάλη ελευθερία στο πώς θα δαπανούν τα κονδύλιά τους, ενώ ταυτόχρονα δεν υπάρχουν σαφείς προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια, με αποτέλεσμα να μη γίνεται σωστός κεντρικός προγραμματισμός.

Στην έκθεση αναφέρεται ότι συνήθως κάθε χρόνο τα κεφάλαια που αναδιανέμονται κυμαίνονται από τα 6 δισ. ευρώ ως και τα 8 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία για τους προϋπολογισμούς του 2006 και του 2007, ο αριθμός των κονδυλίων που «μετακινήθηκαν» έφτασε τις 6.169 και τις 6.650 αντίστοιχα, με τα περισσότερα και στις δύο περιπτώσεις να αφορούν ποσά κάτω των 5.000. Ενδεικτικό είναι ότι η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών έχει στη διακριτική της ευχέρεια, όπως επισημαίνει ο ΟΟΣΑ, να εγκρίνει προσαρμογές στον προϋπολογισμό από 30.000 ευρώ ως και 100 εκατ. ευρώ. Μάλιστα αναφέρει ότι για εφέτος ο υπουργός Οικονομίας έχει ένα απόθεμα 100 εκατ. ευρώ το οποίο μπορεί να ρυθμίσει ανάλογα με τις ανάγκες που υπάρχουν. Από τα παραπάνω γενικά συμπεράσματα γίνεται αμέσως αντιληπτό γιατί κάθε χρόνο ο προϋπολογισμός πέφτει έξω, καθώς και γιατί κρίνεται απαραίτητη η αλλαγή του συστήματος με το οποίο καταρτίζεται.

Ο Οργανισμός έχει προχωρήσει σε δεκάδες παρατηρήσεις για τις αλλαγές τις οποίες θα πρέπει να κάνει η Ελλάδα: πρώτον, στην προετοιμασία του προϋπολογισμού, δεύτερον στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες, τρίτον στην εκτέλεση του προϋπολογισμού και τέταρτον στον έλεγχό του.

Η πρώτη προτεραιότητα της ελληνικής κυβέρνησης πρέπει να είναι η εισαγωγή ενός προϋπολογισμού προγράμματος με εστίαση στους στόχους της πολιτικής που θέλει να ακολουθήσει. Μάλιστα ο ΟΟΣΑ χρησιμοποιεί ως ενδεικτικό παράδειγμα τον τεράστιο αριθμό κωδικών που έχει ο προϋπολογισμός και επισημαίνει ότι μετά την υλοποίηση των αλλαγών θα πρέπει αυτοί να μειωθούν από 14.000 σε 1.000.

Επίσης θα πρέπει να ενισχυθεί η αυτονομία των υπουργείων, να αυξηθεί η καθετοποίηση των στόχων και ο έλεγχος των δαπανών από πάνω προς τα κάτω (δηλαδή, από τον υπουργό προς τους κατώτερους μηχανισμούς έγκρισης των δαπανών), ενώ θα πρέπει να αυξηθεί και η αναλυτικότερη καταγραφή των λογαριασμών που αφορούν νοσοκομεία, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου κτλ.

Μάλιστα ο Οργανισμός επισημαίνει ότι ο διαχωρισμός που υπάρχει στον ελληνικό προϋπολογισμό μεταξύ του τακτικού προϋπολογισμού (εισροές, εκροές κτλ.) και του προϋπολογισμού επενδύσεων θα πρέπει να καταργηθεί.

Μέσα στις παρατηρήσεις συμπεριλαμβάνονται και επισημάνσεις για βελτιστοποίηση των οικονομικών προβλέψεων για ΑΕΠ, πληθωρισμό, ανεργία, κοινωνική ασφάλιση, δημογραφική εξέλιξη κτλ. και ταυτόχρονα ότι πρέπει να γίνονται εκτιμήσεις για δύοτρία χρόνια μετά, για να μπορούν να χαραχθούν οι κατάλληλες πολιτικές. Ειδικά για το νέο Ασφαλιστικό που ψηφίστηκε πρόσφατα ο ΟΟΣΑ αναφέρει ότι μπορεί να μειώνει τους οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης σε 13 από 149, δεν εξετάζει όμως το πώς θα πρέπει να γίνεται η επεξεργασία των προϋπολογισμών τους.





Εκτύπωση - Email - Απόκομμα
Copyright © ΤΟ ΒΗΜΑ - Ημερομηνία δημοσίευσης 14/6/2008