News

Τρίτη 10 Μαρτίου 2009

Η κρίση δεν αγγίζει τις αλυσίδες "ταχείας εστίασης"

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΚΥΡΕΛΑ ΠΕΤΡΟΥ
petrou@kerdos.gr

Η επικείμενη έξοδος της Γρηγόρης Μικρογεύματα από το ΧΑ θα σηματοδοτήσει την αποχώρηση της τελευταίας αλυσίδας μαζικής εστίασης από το χρηματιστήριο - εξαιρουμένης της Olympic Catering, που δραστηριοποιείται σε διαφορετική αγορά. Η έξοδος των Goody's και Εverest πραγματοποιήθηκε λόγω εξαγοράς τους, ενώ στην περίπτωση της Γρηγόρης, η οικογένεια των βασικών μετόχων αποφάσισε να πάρει ξανά την «τύχη« της εταιρείας στα χέρια της, όταν διαπίστωσε ότι οι επενδύσεις των τελευταίων ετών, κάθε άλλο παρά τα αναμενόμενα αποτελέσματα, είχαν.
Οι εξελίξεις αυτές ωστόσο δεν καταδεικνύουν κάποια αρνητική εικόνα για τον κλάδο, ο οποίος αναπτύσσεται, παρουσιάζοντας θετικές περαιτέρω προοπτικές, ενώ, καθώς σχετίζεται με το φαγητό, εκτιμάται ότι αποτελεί και έναν από τους ανθεκτικούς επιχειρηματικούς κλάδους σε περίοδο κρίσης. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά δεν ακολουθούν τους ίδιους ρυθμούς ανάπτυξης και σε ότι αφορά το 2009 εστιάζουν κυρίως στη λειτουργία νέων καταστημάτων ή την αναδιάρθρωση του δικτύου τους.


Η Goody's
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά την Goody's, συνεχίζει το επενδυτικό της πρόγραμμα ενισχύοντας το δίκτυο των καταστημάτων της εντός και εκτός συνόρων, ενώ μέσα στο α' εξάμηνο του έτους θα λειτουργήσει τουλάχιστον δύο νέα καταστήματα Goody�s και μέχρι το τέλος του έτους, ακόμη έξι Flocafe. Παράλληλα, προωθείται η δημιουργία σε συνεργασία με την Οδός Αιγαίου ΑΕ δύο νέων σημείων στη νέα ΣΕΑ στα Τέμπη, ενώ προωθεί την ενίσχυση του δικτύου της και στο εξωτερικό. Στη Βουλγαρία, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την ενίσχυση του δικτύου της με νέα σημεία, ενώ καταστήματά Flocafe θα βρίσκονται σε δύο νέα εμπορικά κέντρα που κατασκευάζονται στη Σόφια και στη Βάρνα. Στην Κύπρο το διάστημα αυτό κατασκευάζεται το 4ο Goody�s στη Λευκωσία (7ο συνολικά), ενώ συνολικά, μέχρι το τέλος του έτους θα λειτουργούν στην Κύπρο οκτώ καταστήματα Goody�s και τέσσερα Flocafe. Επίσης, σχέδια υπάρχουν και για την αγορά της Αλβανίας, με στόχο το πρώτο Goody�s να λειτουργήσει μέχρι το τέλος του έτους
.

Η McDonald's
Στην ίδια αγορά, η McDonald's δεν έχει καταφέρει μετά από τόσα χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά να πλησιάσει τον αρχικό στόχο που ήταν η πρώτη θέση και η διοίκηση της εταιρείας την τελευταία διετία πραγματοποιεί αναδιάρθρωση του δικτύου των καταστημάτων με στόχο τον περιορισμό των ζημιών. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εκτιμάται ότι έχει αρχίσει ήδη να αποδίδει και θα συνεχισθεί και κατά το 2009. Το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης και εξυγίανσης δεν προβλέπει τη δημιουργία νέων καταστημάτων μέσα στο 2009, με εξαίρεση την μετεστέγαση ουσιαστικά του καταστήματος της Ομόνοιας. Σημειώνεται ότι από τα 44 καταστήματα που διαθέτει σήμερα η αλυσίδα, τα 31 λειτουργούν με franchise. Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά της αποτελέσματα, οι πωλήσεις της κατά το 2008 εκτιμάται ότι αυξήθηκαν κατά 12%, ενώ ακόμη δεν έχει γίνει γνωστός ο βαθμός μείωσης των ζημιών. Υπενθυμίζεται ότι οι πωλήσεις το 2007 είχαν διαμορφωθεί σε 41 εκατ. ευρώ, με τις ζημιές στα 9 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 11 εκατ. ευρώ το 2006.

Η Everest
Δέκα νέα καταστήματα, σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδιάζει να λειτουργήσει εντός του 2009 η Everest και για τα τέσσερα brands που αναπτύσσει (Everest, Olympus Plaza, La Pasteria, Gloria Jeans). Στο α' εξάμηνο του έτους τοποθετείται η λειτουργία και των τεσσάρων ιδιόκτητων καταστημάτων που απέκτησε η εταιρεία από την εξαγορά καταστημάτων λιανικής της Κατσέλης έναντι 400.000 ευρώ. Το προηγούμενο έτος η μετοχή της εταιρείας βγήκε εκτός χρηματιστηριακού ταμπλό, μετά από την εξαγορά του συνόλου των μετοχών της από την εταιρεία Αλκμήνη, στην οποία μετέχουν η Vivartia και ο κ. Λ. Φρέρης.

ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ «ΓΡΗΓΟΡΗΣ«
Η Prime Κέφαλος - εταιρεία συμφερόντων της οικογένειας Γεωργάτου - κατέχει πλέον το σύνολο των μετοχών της Γρηγόρης Μικρογεύματα και ως εκ τούτου, πολύ σύντομα η μετοχή της εταιρείας θα τεθεί εκτός ταμπλό. Οσο αφορά το αναπτυξιακό πλάνο της εταιρείας, αυτό εστιάζεται στην περαιτέρω ενίσχυση του δικτύου της σε Κύπρο, Ρουμανία και Αλβανία. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τη Ρουμανία η αλυσίδα, αναμένει την επίτευξη κερδών. Παράλληλα η διοίκησή της αναμένει για το σύνολο του 2008 βελτίωση της κερδοφορίας της τόσο σε επίπεδο μητρικής εταιρείας όσο και σε επίπεδο ομίλου καθώς και περαιτέρω μείωση του συνόλου των τραπεζικών της υποχρεώσεων. Με βάση τα στοιχεία εννεαμήνου του 2008, το δίκτυο καταστημάτων του ομίλου αριθμούσε 221 σημεία πώλησης εκ των οποίων 33 ανήκουν στην εταιρεία, 7 σε θυγατρικές, 165 σε αδειούχους δικαιόχρησης, 8 σημεία πώλησης βρίσκονται στην αγορά της Ρουμανίας, 7 καταστήματα στην Κύπρο και 1 στην Αλβανία.