News

Παρασκευή 13 Ιουνίου 2008

Η ελληνική γραφειοκρατία «κατηγορούμενη»

Το κόστος της γραφειοκρατίας (καλής και κακής) αγγίζει το 6,8% του ΑΕΠ και πρόκειται για το υψηλότερο στην Ευρώπη, το οποίο επιβαρύνει τον πληθωρισμό, την κερδοφορία των επιχειρήσεων, τα ελληνικά νοικοκυριά και την απασχόληση.

Σε μάστιγα της οικονομίας και των πολιτών έχει εξελιχθεί η γραφειοκρατία στη χώρα μας. Από ειδική μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκύπτει ότι το κόστος της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα ανέρχεται στα 16,7 δισ. ευρώ, το οποίο αποδυναμώνει την ήδη αδύναμη ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας και στερεί από το ρυθμό ανάπτυξης περίπου 1,6 ποσοστιαίες μονάδες.


Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει προωθήσει ένα πρόγραμμα μείωσης της γραφειοκρατίας στα μέλη-κράτη κατά 25% την προσεχή πενταετία. Η Ελλάδα εντάχθηκε στο πρόγραμμα από το 2007 και αναμένεται να ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες το 2012. Μέχρι σήμερα έχει οι προσπάθειες για απλοποίηση διαδικασιών δεν έχουν φέρει αποτέλεσμα, όπως καταδεικνύει και η τελευταία έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας. Σύμφωνα με την έκθεση, η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, ειδικά στους τομείς που έγιναν μεταρρυθμίσεις, σημείωσε πτώση το 2007 σε σχέση με το 2006.

Η μείωση της γραφειοκρατίας και τα οφέλη

Η μείωση της γραφειοκρατίας κατά 25%, μέχρι το 2012, θα οδηγήσει σε αύξηση του ΑΕΠ της Ελλάδας κατά 1,6% ή κατά 4 δισ. ευρώ. Η αντίστοιχη στην Ευρώπη οδηγεί σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 1,4%, ή κατά 150 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχει δώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η μείωση της γραφειοκρατίας θα πρέπει να επιτευχθεί μέσω απλοποίησης των διαδικασιών και μείωσης της συχνότητας που καταρτίζονται οι διάφορες εκθέσεις ή αναφορές τμημάτων, υπηρεσιών, υπουργείων, επιχειρήσεων κλπ. Η μείωση, ωστόσο, δεν θα πρέπει να φτάσει στο σημείο που να υπάρξει υποβάθμιση της πληροφόρησης και της διαφάνειας στις αγορές, τις νομισματικές και δημοσιονομικές αρχές.

Τι λένε για τη γραφειοκρατία ΕΕ, ελληνική κυβέρνηση και φορείς

Ως γραφειοκρατία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ορίζει το σύνολο των διοικητικών βαρών που προκύπτουν από τη διεθνή, ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία. Πράγματι, σε πρόσφατο Συνέδριο με θέμα"Συμμετέχοντας στην ανάπτυξη: Η πρόταση της Δημόσιας Διοίκησης - Η πρόκληση της Ψηφιακής Ελλάδος», που διοργάνωσε το υπουργείο Εσωτερικών, ο υπουργός Εσωτερικών, κ. Προκόπης Παυλόπουλος, επεσήμανε, όσον αφορά τη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης και τους στόχους που έχουν τεθεί για την αναβάθμισή της και τη βελτίωση του επιπέδου των υπηρεσιών που παρέχει στον πολίτη, ότι «η εισαγωγή της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης είναι αναγκαίος όρος για τη θεραπεία των περισσότερων αρρυθμιών και δυσλειτουργιών που την ταλανίζουν, με προεξάρχουσα τη γραφειοκρατία και την αδιαφάνεια».

Επίσης, ο υφυπουργός Εσωτερικών κ. Χρήστος Ζώης τόνισε ότι παραμένει ζητούμενο πάντοτε «οτιδήποτε διευκολύνει και διασφαλίζει μια συνεχή και συνεπή προσπάθεια μεταρρυθμίσεων που αλλάζουν κατεστημένες δομές και νοοτροπίες» και ότι στο πλαίσιο αυτό «υπάρχει ο προβληματισμός σε τι είδους αλλαγές και διοικητικές δράσεις πρέπει να προβούμε, εάν πρέπει να επαναορίσουμε τα όρια ανάμεσα σε διαφορετικούς κλάδους της Δημόσιας Διοίκησης, εάν μπορούμε να δομήσουμε τη Δημόσια Διοίκηση γύρω από διαδικασίες που αντανακλούν την οπτική γωνία του πολίτη, να ανασχεδιάσουμε διοικητικές διαδικασίες με τρόπο που θα βελτιώνεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και ταυτόχρονα».


Για την πολυπλοκότητα, την περιπλοκότητα, την πολυνομία και τη μη εφαρμογή των νόμων μίλησε, η γενική γραμματέας Ισότητας κυρία Ευγενία Τσουμάνη, ο πρόεδρος του ΟΤΕ κ. Παναγής Βουρλούμης και ο κ. Θεόδωρος Παπαλεξόπουλος, ως εκπρόσωπος του ιδιωτικού τομέα. Η κυρία Τσουμάνη αναφέρθηκε «στη μεγάλη πρόκληση για την αναβάθμιση της ποιότητας των δημόσιων πολιτικών μέσα από τον εκσυγχρονισμό του ρυθμιστικού πλαισίου και του ανασχεδιασμού δομών και διαδικασιών και βέβαια την ηλεκτρονική διακυβέρνηση σε μια ψηφιακή Ελλάδα», ο κ. Βουρλούμης επεσήμανε το μεγάλο πρόβλημα στη χώρα μας που είναι «η κακή διοίκηση και η μη εφαρμογή των νόμων και η ασυδοσία διαφόρων ομάδων που αμφισβητούν δυναμικά και εμπαίζουν στη νόμιμη εξουσία» και ο κ. Παπαλεξόπουλος επεσήμανε ότι το ζητούμενο είναι η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα, που αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για να οδηγηθούμε σε μια σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης πολίτη και κράτους. Αναφερόμενος στα πολλά και σοβαρά που συναντά η Δημόσια Διοίκηση, απαρίθμησε τα ακόλουθα δύο:

«Πρώτο, ο Έλληνας πολίτης. Κι αυτό διότι συχνά δεν σέβεται το Κράτος, το Νόμο ή το συμπολίτη του. Δεν έχει λάβει αγωγή συγχρόνου πολίτη, δεν του έχει λεχθεί ότι, όσο περισσότερα είναι τα δικαιώματα του πολίτη σε μια σύγχρονη δημοκρατία, τόσο περισσότερες είναι και οι αντίστοιχες υποχρεώσεις του - προς το Νόμο και το Κράτος, προς το συμπολίτη και το γείτονά του, προς τις μειονότητες, προς το περιβάλλον. Όλοι πιστεύουμε σ' αυτές τις οικουμενικές αξίες θεωρητικά, αλλά στην πράξη ελάχιστοι τις εφαρμόζουμε. Το δεύτερο μεγάλο εμπόδιο που συναντά η Δημόσια Διοίκηση είναι η πληθώρα των Νόμων, συχνά δε ανεπαρκούς ποιοτικού επιπέδου».

Μία σημαντική πρόταση για συζήτηση κατέθεσε και ο διοικητής της ΑΤΕBank κ. Δημήτρης Μηλιάκος: «μήπως έχουν ωριμάσει πλέον οι συνθήκες ώστε οι τράπεζες να αναλάβουν πιο ενεργό ρόλο στη διαχείριση και υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους των επενδυτικών σχεδίων που εκπονούν και εκτελούν οι διάφοροι φορείς της Δημόσιας Διοίκησης;» Όπως είπε, «σταδιακά, η εφαρμογή μιας τέτοιας ιδέας θα έχει ως αποτέλεσμα τα καταστήματα των τραπεζών να λειτουργούν συμπληρωματικά προς τα Κέντρα Επιχειρηματικής και Τεχνολογικής Ανάπτυξης και τα Κέντρα Υποδοχής Επενδυτών που το Υπουργείο Οικονομίας & Οικονομικών έχει αρχίσει να ιδρύει».

www.kathimerini.gr