News

Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2008

Μπλοκάρουν 2 ατμομηχανές της ελληνικής οικονομίας

Η ΥΦΕΣΗ ΧΤΥΠΑΕΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑ

Πόσο μπορεί να αντέξει το «καράβι» της ελληνικής οικονομίας στον τυφώνα της διεθνούς οικονομικής κρίσης όταν, μάλιστα, θα υπολειτουργούν ή θα κινούνται σε χαμηλές στροφές οι δύο κύριες «μηχανές» του, της ναυτιλίας και του τουρισμού;

Οι δύο κλάδοι αντιπροσωπεύουν το 26% του ελληνικού ΑΕΠ (18,5% ο τουρισμός και 7,6% η ναυτιλία), ενώ οι εισπράξεις από ναυτιλιακό συνάλλαγμα φθάνουν τα 17 δισ. ευρώ και από τον τουρισμό τα 11,4 δισ. ευρώ. Περισσότερα, δηλαδή, από το ποσό-μαμούθ των 28 δισ. ευρώ που πρόκειται να διαθέσει η κυβέρνηση για τη στήριξη των τραπεζών.

Το βέβαιο είναι ότι ο Γ. Αλογοσκούφης έγινε δέκτης των δυσοίωνων προβλέψεων για τους δύο κλάδους-ατμομηχανές της εθνικής οικονομίας. Φρόντισε, μάλιστα, να χτυπήσει «καμπανάκι» για τους δύο κλάδους, από το Λονδίνο όπου βρέθηκε για να μιλήσει στο London School of Economics.

Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας φέρεται θορυβημένη από τις πληροφορίες που συνέλεξε στη βρετανική πρωτεύουσα από τραπεζίτες, εφοπλιστές αλλά και επιχειρηματίες του τουρισμού.

Το κλίμα επιβαρύνεται περαιτέρω από εκθέσεις όπως της Merill Lynch, που επισημαίνουν τον μεγάλο κίνδυνο που διατρέχουν ελληνικές και νορβηγικές τράπεζες οι οποίες έχουν χορηγήσει δάνεια εκατοντάδων εκατ. ευρώ σε ναυτιλιακές εταιρείες. Η κατάσταση προκαλεί ανασφάλεια σε περισσότερες από ένα εκατ. οικογένειες που ζουν από τον τουρισμό και τη ναυτιλία.

Το αύριο δείχνει δύσκολο καθώς εκατοντάδες πλοία σε όλο τον κόσμο μένουν «δεμένα» λόγω αναδουλειάς ή επειδή οι εφοπλιστές θεωρούν ασύμφορο να τα ναυλώνουν με τόσο χαμηλούς ναύλους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δείκτης Baltic Dry Index, που απεικονίζει το μέσο ημερήσιο ναύλο για πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, κατρακύλησε περισσότερο από 83% σε σχέση με τα επίπεδα που βρισκόταν μόλις τον περασμένο Μάιο. Το οικονομικό επιτελείο κάθεται σήμερα σ' αναμμένα κάρβουνα από το γεγονός ότι η κρίση πλήττει, ήδη, με σφοδρότητα την ελληνόκτητη ποντοπόρο ναυτιλία με απρόβλεπτες επιπτώσεις στα έσοδα από ναυτιλιακό συνάλλαγμα.

Οι παραγγελίες ναυπήγησης νέων πλοίων έχουν παγώσει, ενώ άρχισαν να παρατηρούνται μαζικές ακυρώσεις υφιστάμενων παραγγελιών. Μια τέτοια, ηχηρή μάλιστα, ήταν η απόφαση της ναυτιλιακής εταιρείας Navios (συμφερόντων Αγγ. Φράγκου και εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης), η οποία ακύρωσε την παραγγελία 12 πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου που επρόκειτο να παραδοθούν στο τέλος του 2009 και το 2010.


ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - 23/11/2008