Σε ιδιώτες οι Προαστιακοί Σιδηρόδρομοι Αθηνών, Θεσ/νίκης
4/11/2008 - 08:57
Του Φώτη Φωτεινού
Ολοταχώς προς την ιδιωτικοποίηση «οδηγούνται» οι Προαστιακοί σιδηρόδρομοι Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Μετά την αποκρατικοποίηση του ομίλου της Ο.Α., σειρά παίρνει ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας και ειδικότερα, η νέα σιδηροδρομική εταιρεία του ελληνικού Δημοσίου, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία έχει αναλάβει εξ ολοκλήρου την εκμετάλλευση των επιβατικών και εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών, ανήκουν οι Προαστιακοί σιδηρόδρομοι Αθηνών και Θεσσαλονίκης, οι οποίοι πρόκειται να δοθούν σε ιδιώτες.
Η κυβέρνηση φαίνεται διατεθειμένη να εφαρμόσει «λύση Ο.Α.» και στον ΟΣΕ, αφού ήδη προετοιμάζει σχέδιο εθελούσιας εξόδου προσωπικού, ενώ δημιούργησε, πριν από ένα χρόνο, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία ανεξαρτητοποιήθηκε πλήρως από τον ΟΣΕ.
Το κυβερνητικό επιτελείο, ενόψει της πλήρους απελευθέρωσης της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής αγοράς το 2011, επιθυμεί την είσοδο ξένης σιδηροδρομικής εταιρείας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ (κατά προτίμηση τους γαλλικούς και γερμανικούς σιδηροδρόμους).
«Νέα Ολυμπιακή» κατέστη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Ήδη, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το πρώτο χρόνο λειτουργίας της (2007), κατάφερε να σημειώσει ζημίες 155 εκατ. ευρώ και να εξαντλήσει τα ιδία κεφάλαια, τα οποία κατέστησαν αρνητικά κατά 40 εκατ. ευρώ.
Οικονομικά μεγέθη ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Αποτελέσματα χρήσης 2007
Έσοδα
Έσοδα από μεταφορά επιβατών
63.845.832
Έσοδα από μεταφορά επιβατών Προαστιακού
7.412.795
Έσοδα από μεταφορά εμπορευμάτων
28.935.350
Έσοδα από μεταφορά με λεωφορεία
3.607.020
Σύνολο εσόδων
103.800.998
Έξοδα
Αμοιβές και έξοδα προσωπικού
113.402.807
Καύσιμα
46.465.080
Συντήρηση τροχαίου υλικού
25.000.000
Τέλη χρήσης δικτύου
26.276.932
Ενοίκια τροχαίου υλικού
15.638.874
Σύνολο εξόδων
266.127.267
Σύνολο ιδίων κεφαλαίων
-39.210.151
Ζημιές μετά από φόρους
155.064.170
Πηγή: ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Η κατάσταση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δυσχεραίνεται ακόμη από το γεγονός ότι, σύμφωνα με το νέο προσανατολισμό της Ε.Ε., οι κρατικές βοήθειες προς τους σιδηροδρόμους θα ελέγχονται, από το 2010, με τον ίδιο τρόπο που ισχύει για όλους τους άλλους τομείς των μεταφορών (αεροπορικές, θαλάσσιες), στο πλαίσιο των κανόνων περί υγιούς ανταγωνισμού.
Οι νέοι κανονισμοί της Ε.Ε. αναφέρουν ρητά την απαγόρευση χορήγησης δανείου στις εταιρείες σιδηροδρόμων, με εγγυητή το κράτος, κάτι το οποίο σημαίνει ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πρέπει να καλύπτει το λειτουργικό της κόστος, με ίδιες δυνάμεις.
© Capital.gr A.E.