News

Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2008

Εντυπωσιακή η κίνηση στα διαλυτήρια πλοίων

Σύμφωνα με την G Moundreas, αν συνεχιστούν αυτοί οι ρυθμοί διαλύσεων, τότε στην επόμενη διετία θα έχουν πάει για σκραπ περί τα 2.000 πλοία ή το 5%-6% του παγκόσμιου στόλου
14/11/2008

Tην «ασφαλιστική δικλείδα» των διαλύσεων πλοίων απέναντι στην κρίση που συγκλονίζει την αγορά, ενεργοποιούν τώρα οι ναυτιλιακές εταιρείες, ανάμεσά τους και ελληνικές.

Ηδη αρκετές εταιρείες έχουν προχωρήσει σε παροπλισμούς πλοίων τους, ενώ ένας μεγάλος αριθμός bulk carrier και κοντέινερ παραμένουν « δεμένα» στις ράδες διεθνών λιμένων λόγω της αδυναμίας τους να εξασφαλίσουν ναύλο.

Αν και οι τιμές που δίνονται από τα διαλυτήρια κινούνται σε χαμηλά επίπεδα, ωστόσο η κίνηση που καταγράφεται τις τελευταίες ημέρες είναι εντυπωσιακή και είχε να εμφανιστεί για πολλά χρόνια.

Οπως προβλέπεται στην ανάλυση της G Moundreas αν συνεχιστούν αυτοί οι ρυθμοί διαλύσεων -που ίσως επιταχυνθούν στη συνέχεια- τότε στην επόμενη διετία θα έχουν πωληθεί για σκραπ περί τα 2.000 πλοία ή το 5% με 6% του παγκόσμιου στόλου.


Εταιρείες
Ανάμεσα στις εταιρείες που πούλησαν πλοία τους για σκραπ από τα τέλη Οκτωβρίου έως και την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου ήταν η Μarmaras και η Hellenic Star. Επίσης την πώληση πλοίου της σε διαλυτήρια έχει ανακοινώσει η εισηγμένη GoldenPort του Π. Δράγνη καθώς δεν ήταν σε θέση να εξασφαλίσει τη ναύλωσή του.

Σύμφωνα με την G Moundreas πωλούνται για σκραπ πλοία υπερήλικα που υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να είχαν οδηγηθεί στα διαλυτήρια πριν από μία πενταετία. Η εξωφρενική άνοδος των ναύλων και η «φούσκα» που την συνόδευσε στις αξίες των πλοίων συσσώρευσε στην αγορά μεγάλο αριθμό υπερήλικων πλοίων.

Τώρα όλοι ελπίζουν ότι οι διαλύσεις θα επιτρέψουν στα καινούργια πλοία να «ανασάνουν» και να εξασφαλίσουν βιώσιμους ναύλους καθώς σήμερα δεν είναι σε θέση καλύψουν ούτε το ημερήσιο κόστος τους.

Τα διαλυτήρια κατακλύζονται από πλοία ξηρού φορτίου κατασκευής των δεκαετιών του '70 και κυρίως του '80, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα πωληθούν για σκραπ και νεότερης ηλικίας.


Τα πιο καινούργια
Πάντως, η γενική τάση είναι ότι τα πιο καινούργια πλοία έχουν τα περιθώρια να «δέσουν περιμένοντας την βελτίωση της αγοράς.

Οι ναύλοι σταθεροποιούνται τελευταία με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς αφού «βυθίστηκαν» κατά 93%. Ομως οι ναυτιλιακές εταιρείες, παρατηρεί η G Moundreas, πρέπει να ξεπεράσουν σημαντικά προβλήματα που κατά κύριο λόγο σχετίζονται με τις τράπεζες.

Πρόκειται για: Τη χρηματοδότηση ναυπηγικών παραγγελιών αξίας 250 δισ. παγκοσμίως, τη συρρίκνωση κατά 365 δισ. των εισηγμένων εταιρειών, την απόσβεση του ακριβού τονάζ που αγόρασαν ιδιαίτερα τους τελευταίους 12 μήνες, την απώλεια μέρους της ρευστότητάς τους από τις επενδύσεις σε τραπεζικά τοξικά και FFAs, την κάλυψη όρων των δανειακών τους συμβάσεων.

Στην Ακτή Μιαούλη υπάρχει μεγάλη αγωνία για την στάση που θα κρατήσουν οι τράπεζες κάτι το οποίο θα αρχίσει να διαπιστώνεται εμπράκτως από τις αρχές του 2009.