News

Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2008

Μακρύ όχημα για την απελευθέρωση των μεταφορών

Κυριακή, 30.11.08
Με υπουργική απόφαση, που υπογράφει ο υπουργός Μεταφορών κ. Κωστής Χατζηδάκης τις επόμενες ημέρες, συστήνεται επιτροπή υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου, ειδικών επιστημόνων και εκπροσώπων όλων των κλάδων των μεταφορών. Η σύσταση της γνωμοδοτικής αυτής επιτροπής είναι το πρώτο βήμα με το οποίο αρχίζει το μακρύ «δρομολόγιο» κατ’ αρχήν της μελέτης και στη συνέχεια των αναγκαίων θεσμικών παρεμβάσεων για τον εκσυγχρονισμό, με ανοιχτή προοπτική τη μελλοντική απελευθέρωση (σε βάθος χρόνου 5-7 ετών) του κλάδου των χερσαίων εγχώριων και διεθνών εμπορευματικών μεταφορών. Μελέτη του ΙΟΒΕ, με θέμα «Η κλειστή αγορά φορτηγών δημόσιας χρήσης, προβλήματα και προοπτικές», διαπιστώνει την ανάγκη να ανοίξει το «κλειστό κύκλωμα» του κλάδου των χερσαίων μεταφορών, υπολογίζοντας ότι θα υπάρξει όφελος για την οικονομία έως και 1,5 δισ. ευρώ.

Η ίδια μελέτη επισημαίνει ότι μια τέτοια εξέλιξη θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση των κομίστρων και σε σταδιακή υποχώρηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή, στην αύξηση του αριθμού επιχειρήσεων στον κλάδο και στην ενίσχυση της απασχόλησης σε αυτόν, στη σημαντική μείωση του λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων και ταυτοχρόνως στην ανανέωση του στόλου των οχημάτων, προς όφελος της οδικής ασφάλειας, του περιβάλλοντος και της ποιότητας μεταφοράς.

Η κυβέρνηση ξεκαθαρίζει ότι τουλάχιστον προς το παρόν δεν εξετάζει το ενδεχόμενο απελευθέρωσης των αδειών φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ. Τα συμφέροντα που διακυβεύονται είναι μεγάλα και οι αντιδράσεις που θα μπορούσαν να προκαλέσουν ενδεχόμενες βιαστικές και μονομερείς αποφάσεις εκτιμάται ότι θα ήταν πολύ ισχυρές, με πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις. Το υπουργείο Μεταφορών εδώ και τουλάχιστον δυόμισι δεκαετίες δεν εκδίδει νέες άδειες, ενώ έχει χορηγήσει συνολικά 34.000 άδειες ΦΔΧ, εκ των οποίων 1.400 σε βυτία υγρών καυσίμων, 14.000 σε νομαρχίες, 5.000 για διεθνείς μεταφορές και 13.600 για εθνικές μεταφορές. Το κόστος άδειας φορτηγών Δ.Χ. έχει φτάσει σήμερα 150.000 έως 200.000 ευρώ για το ξηρό φορτίο και στα 300.000 ευρώ για τα φορτία καυσίμων.

Τρεις είναι οι βασικές προτεραιότητες που θα θέσει στο έργο της η επιτροπή του υπουργείου Μεταφορών. Πρώτον να οργανώσει μια πλήρη απογραφή της κατάστασης που επικρατεί στον κλάδο των χερσαίων οδικών μεταφορών. Δεύτερον να μελετήσει τις σύγχρονες ανάγκες οργάνωσης και λειτουργίας του κλάδου, ώστε να προχωρήσει σε ριζική ανανέωση και εκσυγχρονισμό της σχετικής νομοθεσίας, που υφίσταται από το 1976, και τρίτον να μελετήσει και να προτείνει κίνητρα για την οργάνωση του κλάδου σε νέα βάση.

Στις σκέψεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργού Μεταφορών είναι το εγχείρημα της αναδιοργάνωσης του κλάδου των οδικών μεταφορών να συνδυαστεί αφενός με κίνητρα απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου των φορτηγών, καθώς η Ελλάδα έχει το γηραιότερο στόλο οχημάτων, με μέσο όρο ηλικίας 17,9 ετών, μεταξύ των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης και παράλληλα να προβλεφθούν φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα για την οργάνωση του κλάδου σε νέες βάσεις.

Τα κίνητρα θα αποφασιστούν σε κυβερνητικό επίπεδο. Παράλληλα, η επιτροπή του υπουργείου θα διατυπώσει προτάσεις που θα πάρουν τη μορφή σχεδίου νόμου με πρόβλεψη οι επιμέρους κλάδοι των οδικών μεταφορέων (φορτηγά διεθνών και εθνικών μεταφορών, βυτία Δ.Χ.) να οργανωθούν σε νέα βάση συστήνοντας εταιρίες.



Του Αργύρη Δεμερτζή

Ελεύθερος Τύπος