News

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2009

ΜΙΑ ΝΕΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΥΔΡΟΠΛΑΝΩΝ ΘΑ ΔΟΚΙΜΑΣΤΕΙ

Η ArGo ετοιμάζεται να αποθαλασσωθεί

Πέντε χρόνια μετά τις πρώτες προσπάθειες να πετάξουν υδροπλάνα στη χώρα μας και παρά τα τεράστια προβλήματα που συνάντησε η πρώτη εταιρεία του είδους (AirSeaLines), μια δεύτερη εταιρεία- η ArGo Airways- βρίσκεται στην τελική φάση αδειοδότησής της από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να ξεκινήσει να εκτελεί δρομολόγια από το Βόλο.

Ο επικεφαλής της ArGo Airways Κ. Παναγιώτου υποστηρίζει ότι το επενδυτικό ρίσκο δεν είναι τόσο μεγάλο όσο αρχικά ακούγεται, παρά την αρνητική διεθνή οικονομική συγκυρία, που έχει οδηγήσει σε γενικευμένο πάγωμα επενδύσεων. Ο ίδιος πιστεύει ότι η Ελλάδα αποτελεί ιδανικό μέρος για τη λειτουργία υδροπλάνων χάρη στα πολλά μικρά νησιά που διαθέτει κι εκτιμά ότι μπορεί να δείξει το δρόμο για τα υδροπλάνα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Στόχος οι ντόπιοι

«Στόχος μας δεν είναι οι τουρίστες του καλοκαιριού, αλλά οι ντόπιοι που χρειάζεται να μετακινούνται γρήγορα, άνετα και σε συμφέρουσα τιμή προς τα νησιά. Και τέτοιοι υπάρχουν πολλοί, όπως γιατροί, δικηγόροι, δημόσιοι υπάλληλοι, καθηγητές ή και απλοί άνθρωποι που θέλουν να μετακινηθούν από τα νησιά στο Βόλο όπου βρίσκονται συγκεντρωμένες όλες οι υπηρεσίες της περιοχής», λέει ο Κ. Παναγιώτου.

Τα εισιτήρια απλής μετάβασης θα κοστίζουν περί τα 50 ευρώ. «Θεωρούμε ότι είναι ευθέως ανταγωνιστικά του πλοίου, αν σκεφθεί κανείς ότι ένα εισιτήριο με το δελφίνι για Σκόπελο κοστίζει σήμερα 33 ευρώ και το ταξίδι διαρκεί 1 ώρα και 50 λεπτά, ενώ με το υδροπλάνο μόλις 20 λεπτά».

Η βιωσιμότητα των δρομολογίων θεωρείται δεδομένη σύμφωνα με τον Κ. Παναγιώτου, αφού τα υδροπλάνα έχουν χαμηλό κόστος λειτουργίας και μπορούν να είναι κερδοφόρα ακόμα και με εννέα επιβάτες που μεταφέρει το πρώτο από τα υδροπλάνα που έφερε στην Ελλάδα η ArGo.

Αχίλλειος πτέρνα των υδροπλάνων θεωρείται ο καιρός, αφού από τα έξι μποφόρ και πάνω δυσκολεύονται να προσθαλασσωθούν. «Το υδροπλάνο δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα να προσθαλασσωθεί με κύμα έως και μισό μέτρο, δηλαδή με ανέμους πέντε μποφόρ περίπου. Το πρόβλημα αφορά μόνο την προσγείωση και απογείωση, όχι όταν πετούν. Πολύ ισχυρούς ανέμους έχουν κυρίως τα λιμάνια στο κεντρικό Αιγαίο (Μύκονος, Σαντορίνη κ.λπ.). Στην περιοχή που εμείς θέλουμε να πετάμε δεν έχουμε τέτοιους ανέμους.

Η προσπάθεια

»Επιπλέον, μπορούμε να χρησιμοποιούμε εναλλακτικά τα αεροδρόμια ή εναλλακτικά "υδροδρόμια" σε ήσυχες πλευρές των νησιών», υποστηρίζει ο επικεφαλής της ArGo Airways.

Το εγχείρημα της ArGo ακολουθεί το αντίστοιχο της AirSeaLines, η οποία απειλήθηκε ακόμα και με «λουκέτο» εξαιτίας τεράστιων καθυστερήσεων ώσπου να ψηφισθεί ο νόμος που θα έθετε το πλαίσιο για τη λειτουργία υδροπλάνων στη χώρα μας και θα όριζε τις προϋποθέσεις για να δημιουργηθούν τα απαραίτητα «υδροδρόμια» (τα σημεία όπου θα προς/αποθαλασσώνονται τα υδροπλάνα) σε μαρίνες, λιμάνια ή άλλες παραθαλάσσιες περιοχές. Ωστόσο, ακόμα και σήμερα, η δημιουργία υδροδρομίων καθυστερεί κυρίως εξαιτίας της γραφειοκρατίας και του αλαλούμ που επικρατεί μεταξύ των υπηρεσιών που εμπλέκονται προκειμένου να εκδοθούν οι σχετικές άδειες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα δεν έχει δοθεί έγκριση για να δημιουργηθεί «υδροδρόμιο» στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, ενώ ναυάγησε η προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί το Λαύριο ως βάση υδροπλάνων, εξαιτίας κυρίως των ισχυρών ανέμων και της ακύρωσης πολλών πτήσεων.

Συνεταίροι από το Μεξικό

Η ARGO AIRWAYS ιδρύθηκε το Νοέμβριο του 2007 και ελέγχεται κατά 51% από τον Κ. Παναγιώτου και κατά 49% από τη μεξικανική εταιρεία ArGo International, στην οποία μέτοχοι είναι ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί, καθώς και ιδιώτες επενδυτές από το Μεξικό.

Η «εξωτική» μετοχική σύνθεση της εταιρείας προέκυψε από τους στενούς δεσμούς που διατηρεί ο 43χρονος πιλότος υδροπλάνων Κ. Παναγιώτου με το Μεξικό, όπου, μεταξύ άλλων, διατέλεσε υφυπουργός Τουρισμού και σύμβουλος της κυβέρνησης στην πολιτεία της Τιουάουα.
Η εταιρεία διαθέτει σήμερα ένα υδροπλάνο DeHavilland DHC-3 Turbine Single Otter, 9 θέσεων, που διαθέτει πλωτήρες αλλά και τροχούς, ώστε να μπορεί να προσγειώνεται και σε αεροδρόμια.

Η επένδυση μέχρι στιγμής έχει ανέλθει σε 3,5 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον Κ. Παναγιώτου, ενώ μετά την απόκτηση άδειας πτητικής εκμετάλλευσης (APC) από την ΥΠΑ, προγραμματίζεται η προσθήκη δύο επιπλέον υδροπλάνων DeHavilland, 19 θέσεων, όμοια με αυτά που χρησιμοποιεί σήμερα η άλλη εταιρεία υδροπλάνων AirSeaLines. Καθένα από τα επιπλέον αεροσκάφη κοστίζει 2,8-3 εκατ. ευρώ και η χρημαοτοδότησή τους θα γίνει με κεφάλαια που θα αντληθούν από αυξήσεις του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.

Η πρώτη φάση του business plan προβλέπει πτήσεις από το Βόλο προς τη Σκιάθο, τη Σκόπελο, την Αλόννησο και τη Θεσσαλονίκη, ενώ θα προστεθεί δρομολόγιο Αθήνας-Βόλου όταν δημιουργηθεί υδροδρόμιο στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά (γίνονται προσπάθειες για τη μαρίνα Φλοίσβου). Σε δεύτερη φάση προβλέπονται πτήσεις προς τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου.