News

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2009

Ζητούνται ενδιαφερόμενοι για κατασχεμένα σκαριά

ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ για να αναλάβουν πλοία που... τους έμειναν στα χέρια, ψάχνουν οι τράπεζες. Καθώς η κρίση ρίχνει στο καναβάτσο αρχικά τις μικρές ναυτιλιακές εταιρείες, οι τράπεζες κατάσχουν πλοία που όμως δεν μπορούν να πουλήσουν γιατί οι τιμές έχουν πέσει κατακόρυφα.

Ετσι, αναζητούν τρόπους να τα αξιοποιήσουν έως ότου βρουν αγοραστές που θα προσφέρουν ικανοποιητικά τιμήματα. Ταυτόχρονα συζητούν με επιχειρηματίες το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν επενδυτικά κεφάλαια ώστε να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που δημιουργούνται στην αναμπουμπούλα της μεγάλης κρίσης.

Ο Χάρης Βαφιάς, διευθύνων σύμβουλος της Stealth Gas, τις τελευταίες εβδομάδες έχει προσεγγιστεί από μία ξένη και μία ελληνική τράπεζα για να αναλάβει τη διαχείριση φορτηγών πλοίων που βγαίνουν στο σφυρί. Η εταιρεία εισήχθη στον Nasdaq τον Σεπτέμβριο του 2005 με εννέα πλοία, πετυχαίνοντας την υπερκάλυψη κατά πέντε φορές, σηκώνοντας από την αγορά 140 εκατ. ευρώ. Η χρηματιστηριακή πορεία της μετοχής οδήγησε κλαδικά αμερικανικά περιοδικά να τον αποκαλέσουν... Χάρι Πότερ της ποντοπόρου ναυτιλίας.


Ο νεαρός εφοπλιστής δραστηριοποιήθηκε και στο ξηρό φορτίο, μέσω της Brave Maritime, διέγνωσε όμως έγκαιρα την υποχώρηση των ναύλων και πέτυχε να πουλήσει τα 14 από τα 15 φορτηγά πλοία σε καλές τιμές. Ετσι τώρα η Brave συζητά να αναλάβει τη διαχείριση τουλάχιστον τριών πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.

Ανάλογου χαρακτήρα συζητήσεις μεταξύ τραπεζών και εφοπλιστών γίνονται όλο και συχνότερα τις τελευταίες ημέρες σε Πειραιά και Λονδίνο. Οι τράπεζες αναζητούν επιχειρηματίες και ειδικευμένες εταιρείες της ποντοπόρου ναυτιλίας να αναλάβουν τη διαχείριση των πλοίων για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια, όσο δηλαδή υπολογίζουν ότι θα χρειαστεί για να ξεπεραστεί η κρίση στην ποντοπόρο ναυτιλία. Οι πρώτες συμβάσεις διαχείρισης είναι μονοετούς διάρκειας και θα ανανεωθούν ή όχι στις αρχές του 2010.

Κεφάλαια

Παράλληλα οι τράπεζες συζητούν με εφοπλιστές τη δημιουργία επενδυτικών χαρτοφυλακίων προκειμένου να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που δημιουργεί η κρίση. Σύμφωνα με τους Lloyd' s List ξένοι τραπεζίτες έχουν πλευρίσει έλληνες εφοπλιστές και παράγοντες του κλάδου με σκοπό τη δημιουργία «χαρτοφυλακίων ποντοπόρου ναυτιλίας».

Στο πλαίσιο αυτό η Safe Ship Investment, συμφερόντων Λεωνίδα Πολέμη, σχεδιάζει να αντλήσει περί τα 200 εκατομμύρια δολάρια. Στην εταιρεία, που ιδρύθηκε τον Απρίλιο του 2007 στο Λουξεμβούργο, συμμετέχουν οι Παναγιώτης Γεννηματάς, Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος, Θέμης Καλαποθαράκος και Κυριάκος Μαρουλάκος.

Αντίστοιχα επενδυτικά χαρτοφυλάκια υπολογίζεται πως θα μπορούσαν να συγκεντρώσουν κεφάλαια της τάξης των 4,5-5 δισ. δολαρίων, αγοράζοντας δύο, τρεις (ή και περισσότερες) φορές φθηνότερα πλοία που πέρυσι τέτοια εποχή κόστιζαν 150 με 200 εκατομμύρια δολάρια.

Τραπεζικοί κύκλοι εκτιμούν πως παρά τις σημαντικές ζημιές που έχουν υποστεί οι εφοπλιστές της ποντοπόρου ναυτιλίας διεθνώς, υπάρχει ρευστότητα που επιχειρεί να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες.



ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - 08/02/2009