News

Κυριακή 5 Απριλίου 2009

Με νέα καρδιά χάρη στα βλαστοκύτταρα

Ανδρέας Κοσκορός είναι ένας από τους δεκάδες καρδιοπαθείς που κατάφεραν να σταθούν στα πόδια τους χάρη στη μέθοδο αναζωογόνησης της καρδιάς, την οποία εφαρμόζει η ομάδα του καρδιοχειρουργού Σωτήρη Πράπα

Στους 80 έχουν φτάσει οι Ελληνες με σοβαρή καρδιακή ανεπάρκεια, που βρήκαν την τελευταία 4ετία τη σωτηρία με νυστέρι, λέιζερ και εμφύτευση βλαστοκυττάρων. Πρόκειται για τις τεχνικές που συνδυάζει στις πρωτοποριακές επεμβάσεις της η ομάδα του καρδιοχειρουργού Σωτήρη Πράπα για να... ζωντανεύει ξανά κατεστραμμένες καρδιές!

Ο διεθνώς καταξιωμένος επιστήμονας είναι γνωστός στην επιστημονική κοινότητα και για άλλες πρωτοποριακές εργασίες του και κυρίως από την επινόηση της μεθόδου «π-graft», του αποκαλούμενου και «ελληνικού μπάι πας». Πέρυσι, μάλιστα, προήδρευσε και στο Παγκόσμιο Συνέδριο Καρδιοχειρουργών στην Κω, το πρώτο του είδους που διεξήχθη στην Ελλάδα. Να σημειωθεί ότι η ομάδα του Σ. Πράπα (Κωτσής Β., Παναγιωτόπουλος Ι., Πρωτόγερος Δ., Λιναρδάκης Ι., Στρατήγη Π., Ντάνου Φ., Τσιορβά Α., και Τζαναβάρας Φ.) έχει ήδη λάβει προσκλήσεις από καρδιοχειρουργικά κέντρα διάφορων χωρών για να παρουσιάσει τα επιτεύγματά της.

Η επέμβαση. Οι περισσότερες επεμβάσεις γίνονται με την κλασική μέθοδο. Σε πολύ δύσκολες περιπτώσεις καρδιοπάθειας εφαρμόζονται τρεις τεχνικές σε μια ενιαία επέμβαση, στην τελική φάση της οποίας γίνεται η εμφύτευση των βλαστοκυττάρων, μετά από καλλιέργεια σε κύτταρα από τον μυελό των οστών του ίδιου του ασθενούς. Στους ασθενείς με απλό μπάι πας και τη μέθοδο «π-graft», έχει σχεδόν μηδενισθεί η πιθανότητα αποτυχίας και οι επιπλοκές.

Θεαματικά έχει βελτιωθεί η ποιότητα ζωής σε ασθενείς με κουρασμένη καρδιά ύστερα από έμφραγμα, με τη μέθοδο της τριπλής παρέμβασης, μπάι πας, «καρίκωμα» και βλαστοκύτταρα, που εφαρμόζεται τα τελευταία 4 χρόνια. Καρδιοπαθείς που είχαν διάχυτα στενωμένα αγγεία έχουν απαλλαγεί από τον πόνο (στηθάγχη). Η μέθοδος που συνδυάζει λέιζερ και βλαστοκύτταρα εφαρμόζεται σε ειδικές περιπτώσεις την τελευταία 2ετία.

Οι ασθενείς παρουσιάζουν σαφή βελτίωση της κλινικής τους εικόνας και αισθάνονται ανακουφισμένοι από τα συμπτώματά τους μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα από την επέμβαση. Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνονται και αποτυπώνονται τόσο στις απεικονιστικές μεθόδους μελέτης της λειτουργικότητας και κινητικότητας του μυοκαρδίου όσο και στους αιματολογικούς προσδιορισμούς «χυμοκινών» και «κυτταροκινών».

Παλαιότερα, τα δύσκολα περιστατικά αντιμετωπίζονταν μόνο με χορήγηση φαρμάκων και οι άνθρωποι ζούσαν με πόνο και μια σειρά άλλα προβλήματα. Τώρα κερδίζει συνεχώς έδαφος η χρήση των αρχέγονων κυττάρων με την πρόσθετη βελτίωση του λέιζερ, τεχνική κατά την οποία ανοίγονται «τρύπες» στην καρδιά!

Με τον τρόπο αυτό η κυκλοφορία της ανθρώπινης καρδιάς προσομοιάζει αυτή του... κροκοδείλου! Ο λόγος που οι επιστήμονες χρησιμοποιούν αυτή την παρομοίωση είναι γιατί στην καρδιά αυτού του ερπετού δεν υπάρχουν στεφανιαία αγγεία, αλλά η αιμάτωση γίνεται απευθείας από το κέντρο της καρδιάς μέσω διαύλων. Κατά την επέμβαση στον άνθρωπο γίνεται μια κεντρική τρύπα με λέιζερ και γύρω από αυτή τρεις άλλες βελόνες εγχέουν αρχέγονα κύτταρα, που δημιουργούν νέα μικροσκοπικά αγγεία. Η διπλή αυτή παρέμβαση έχει απτά αποτελέσματα.

Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΦΑΣΗ
«Με κέρδισε το χαμόγελο του γιατρού»

«Πρώην ασθενής από καρδιά», δηλώνει με χιούμορ ο Ανδρέας Κοσκορός. Ο 50χρονος άντρας αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση ανθρώπου. Δεν θα μπορούσε να ζήσει δίχως την ενασχόλησή του με τις μηχανές, ένα παθιασμένο χόμπι για τον ίδιο, καθώς στη συλλογή του διαθέτει 16 αγωνιστικές μοτοσικλέτες. Με αυτές συνδέθηκε και η περιπέτεια της υγείας του, καθώς έπαθε έμφραγμα την ώρα που οδηγούσε ένα από τα αγαπημένα του δίτροχα.

Οταν έφτασε στον καρδιοχειρουργό Σωτήρη Πράπα και λίγο πριν τον χειρουργήσει, έθεσε έναν όρο: «Γιατρέ μου, προχωράμε, μόνο εφόσον μου εγγυηθείς ότι θα μπορώ να συνεχίσω να τρέχω με τις μηχανές μου»! Ο γιατρός τον διαβεβαίωσε ότι όχι μόνο θα οδηγούσε ξανά τις μοτοσικλέτες του, αλλά θα έκανε και ό,τι άλλο τον ευχαριστούσε. Και αυτό συνέβη. Υστερα από επέμβαση πενταπλό μπάι πας και εμφύτευση βλαστοκυττάρων, ο Ανδρέας Κοσκορός νιώθει πολύ καλά και συνεχίζει να εξασκεί καθημερινά το λατρεμένο του χόμπι. Πρόσφατα κατέκτησε και την πρώτη θέση στους πανελλήνιους αγώνες μότο κρος παλαιμάχων, στον 3ήμερο γύρο της Ευρυτανίας, όπως έχει κερδίσει πολλούς αγώνες στο παρελθόν. «Κουρσάρος» με τις μηχανές και άλλοτε ραλίστας στην «πίστα της Αύρας», αλλά και ευαίσθητος φυσιολάτρης, γράφει ποιήματα, διηγήματα, παίζει κιθάρα, πιάνο, αγαπά και φροντίζει τα ζώα, μαστορεύει μοντέλα μηχανών, αλλά σμιλεύει και το μάρμαρο, που είναι η δουλειά του. Υπήρξε όμως και «κουρσάρος των ερτζιανών», αφού ο Ανδρέας είναι ο γνωστός ραδιοερασιτέχνης «Τσάρλι» των βορείων προαστίων, με πολλές χιλιάδες φανατικών ακροατών, την εποχή που οι εκπομπές στο ραδιόφωνο ήταν αδίκημα! «Τρεις φορές με συνέλαβαν και στην τελευταία, αφού έγινε η κατάσχεση των μηχανημάτων, μου πήραν και τους δίσκους. Ευτυχώς έκαναν παρέμβαση και με έσωσαν οι φίλοι ακροατές, καθώς μαζί τους μέτρησε και η θέση που πήραν ο Γιώργος Παπανδρέου με τον Διονύση Σαββόπουλο».

Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΟΥ
«Με έσωσε ο... από μηχανής Θεός»

Ο Ανδρέας Κοσκορός έπαθε έμφραγμα πέρυσι την Πρωτοχρονιά στις 12 το μεσημέρι, κάνοντας προπόνηση στο βουνό, κοντά στο ραντάρ της Πεντέλης. Μάλιστα κατάφερε να κατεβεί από εκεί, οδηγώντας τη μηχανή! «Η έλλειψη ενός ενζύμου έφραξε τις αρτηρίες μου. Το πρόβλημα με την υγεία μου με πήγε ως τον... άλλο κόσμο και επέστρεψα. Ημουν στο βουνό και ξαφνικά ένιωσα πόνο στην πλάτη -σαν να έπεσε πάνω μου μια μάντρα με τούβλα(!)- κάψιμο στο στήθος, τα χέρια μου δεν με κρατούσαν, είδα το βουνό... ανάποδα και έχασα τις αισθήσεις μου.

Ξαπλωμένος, κάποια στιγμή ένιωσα μια αχτίδα ήλιου μέσα από τα πυκνά σύννεφα και το κρύο, να μου καίει το πρόσωπο. Αυτό με βοήθησε κάπως να συνέλθω! Ανέβηκα με δυσκολία στη μηχανή, σέρνονταν τα πόδια μου. Από κει και πέρα, μάλλον ανέλαβε για μία ώρα μαζί μου, να οδηγεί τη μηχανή ο ίδιος ο Θεός! Αλλιώς δεν εξηγείται πώς έφτασα με το χάλι που είχα από το έμφραγμα, να κατεβώ, καβάλα στη μηχανή, το βουνό. Οι γιατροί που με εξέτασαν, με... προετοίμαζαν να αποδεχθώ τη μοίρα μου, καθώς δεν έβλεπαν περιθώρια σωτηρίας. Συναντώντας τον καρδιοχειρουργό Σωτήρη Πράπα αντίκρισα ένα χαμόγελο, τον εμπιστεύτηκα από την πρώτη στιγμή, αφέθηκα στα χέρια του και το θαύμα έγινε. Φαντάσου τώρα, αν δεν πάθαινα ό,τι έπαθα, δεν θα γνώριζα αυτό τον άνθρωπο» λέει, και τα μάτια του βουρκώνουν... «Από την επέμβαση και μετά, μας συνδέει κατά κάποιον τρόπο η φράση "άνθισες εκεί που δεν υπήρχα", μια λεζάντα φωτογραφίας, από το λεύκωμα φωτογραφιών του γιατρού, που δείχνει ένα λουλούδι να ξεπετάγεται ανάμεσα από κτίσματα»...

ΒΑΣ. ΠΑΠΑΛΑΜΠΡΟΥ
«Ζω και πάλι, ενώ με είχαν ξεγράψει»

«ΠΗγαινα από νοσοκομείο σε νοσοκομείο, όμως η καρδιακή μου ανεπάρκεια είχε φτάσει σε τέτοιο βαθμό, που οι γιατροί δεν μου έδιναν καμιά ελπίδα, παρά μόνο με μεταμόσχευση. Μοσχεύματα όμως δεν υπάρχουν», λέει στο «Εθνος της Κυριακής» η κ. Βασιλική Παπαλάμπρου από τον Αγιο Δημήτριο Λιβαδειάς.

«Κουραζόμουν εύκολα, δεν μπορούσα να αναπνεύσω, να κοιμηθώ, πονούσα, ίδρωνα και επειδή πάσχω και από διαβήτη, ένιωθα οι ώρες μου να τελειώνουν. Ωσπου κάποιος συγγενής μάς μίλησε για τις καινούργιες μεθόδους που εφαρμόζει ο καρδιοχειρουργός Σωτήρης Πράπας. Πήγα και έκανα την επέμβαση πέρυσι στις 12 Ιουνίου. Μου άνοιξε με λέιζερ νέα "κανάλια" για αιμάτωση της καρδιάς, ενώ συγχρόνως στο κομμάτι που είχε νεκρωθεί εμφύτευσε βλαστοκύτταρα. Από τις πρώτες εβδομάδες έβλεπα την τεράστια διαφορά και στους 6 μήνες, έκανα κάτι που είχα να κάνω πολλά χρόνια, χόρεψα(!), χωρίς πλέον να κουράζομαι και το ευχαριστήθηκα.

Η περιοχή της καρδιάς με τα βλαστοκύτταρα, στους 3 μήνες, όπως έδειξαν οι εξετάσεις, άρχισε να λειτουργεί σε σημαντικό βαθμό. Ολα άλλαξαν, αυτό που έγινε μοιάζει με θαύμα», καταλήγει η κ. Παπαλάμπρου. «Ζω ξανά και στην οικογένεια λέμε πλέον: Πρώτα είναι ο Θεός και μετά ο... Πράπας!».

ΘΕΟΔ. ΚΑΒΡΑΚΟΣ
«Σώθηκα με 6 μπάι πας και βλαστοκύτταρα»

«Θέλω να πω κάτι μέσα από την καρδιά μου: Μακάρι όλοι οι άνθρωποι που βρίσκονται στην κατάσταση που ήμουν εγώ, να έχουν την ίδια τύχη, να βρουν γιατρειά», μας λέει ο κ. Θόδωρος Καβράκος από το Περιστέρι.

«Ενα έμφραγμα τον Ιούλιο του 2006 με διέλυσε! Η καρδιακή μου ανεπάρκεια δεν αντιμετωπίζονταν και όπου πήγαινα, δεν γινόταν τίποτα, με είχαν απελπίσει. Βρέθηκα στο "Ε. Ντυνάν" και δεν πίστευα στ αυτιά μου, καθώς ο κ. Πράπας μου είπε ήρεμα και με χαμόγελο ότι για την κατάστασή μου υπάρχει λύση.

Μου εξήγησε όλες τις λεπτομέρειες, πώς θα γίνει η επέμβαση. Τελικά, μου έκανε 6 μπάι πας και εμφύτευσε βλαστοκύτταρα. Καλή του ώρα, με έσωσε, είμαι πλέον καλά, έφυγαν οι πόνοι και η κούραση και πηγαίνω κανονικά στη δουλειά μου».

ΘΩΜΑΣ ΚΩΣΤΑΚΗΣ
«Ανακτώ συνεχώς τις δυνάμεις μου»

Το πρόβλημα με την καρδιά μου είχε φτάσει στο απροχώρητο, αφού είχα ήδη πάθει 6 εμφράγματα, μεγάλο μέρος της καρδιάς νεκρώθηκε και όλα τα νοσοκομεία με διώχνανε», μας λέει ο 48χρονος Θωμάς Κωστάκης από την Καρδίτσα.

«Φίλος μου από τον Καναδά διάβασε στο Ιντερνετ, για τις νέες μεθόδους που χρησιμοποιούσε στην Ελλάδα ο καρδιοχειρουργός Σωτήρης Πράπας και μου πρότεινε να τον επισκεφτώ. Καθώς είχα αποδεχθεί ότι δεν είχα άλλα περιθώρια, ήταν η τελευταία μου ελπίδα και τον επισκέφτηκα. "Θα σε κάνω 25 χρονών", αστειεύτηκε ο γιατρός. Μου έκανε επέμβαση με λέιζερ και εμφύτευσε παράλληλα, στα νεκρά σημεία της καρδιάς, βλαστοκύτταρα. Νιώθω άλλος άνθρωπος. Εχει περάσει μόνο ένας μήνας, συνεχώς ανακτώ δυνάμεις και ευγνωμονώ τον γιατρό».

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ
jkritikos@toxrima.gr