News

Τετάρτη 15 Απριλίου 2009

"Βάζουν μπροστά" οι μπουλντόζες στα μεγάλα έργα

Τρίτη, 14 Απριλίου 2009 - 09:26

Του Νίκου Χρυσικόπουλου

Συναγερμός στις τάξεις των εγχώριων κατασκευαστών σε περίοδο εργοληπτικής «ανομβρίας» έχει σημάνει η πρόθεση του ΥΠΕΧΩΔΕ να επιταχυνθεί ο ρυθμός δημοπράτησης νέων έργων ανά την επικράτεια, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκεται το μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, οδικοί άξονες κυρίως στη δυτική και νότιο Ελλάδα στο πλαίσιο δημιουργίας της Ιόνιας Οδού, έργα υποδομής στον ΟΣΕ ενώ ήδη έχουν ανακοινωθεί τα σχέδια για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού αλλά και για έργα υποδομής στη Κρήτη (νέο αεροδρόμιο Καστελλίου).

Το πρώτο έργο που χρηματοδοτείται με κοινοτικούς πόρους στα πλαίσια της Δ΄ προγραμματικής περιόδου (ΕΣΠΑ) και έχει ενταχθεί στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ενίσχυση Προσπελασιμότητας» αφορά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Άκτιου – Αμβρακίας, μήκους 48,50 χιλ. και συνολικού προϋπολογισμού 338,2 εκατ. ευρώ. Η έναρξη των εργασιών του αυτοκινητόδρομου αναμένεται να πραγματοποιηθεί στα μέσα του προσεχούς Ιουλίου και η ολοκλήρωση του εκτιμάται στα μέσα του 2012.

Ο διαγωνισμός πραγματοποιείται αύριο 15/4 (εάν το επιτρέψουν οι απεργιακές κινητοποιήσεις των μηχανικών) και με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών την ίδια ημέρα θα ανακοινωθούν οι προσωρινοί ανάδοχοι. Το έργο δημοπρατείται με τέσσερις εργολαβίες ταυτόχρονα και αναμένεται να διεκδικηθεί από το σύνολο των εταιρειών της ανώτερης εργοληπτικής κατηγορίας, ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται ο συσχετισμός των συμμαχιών που θα διαμορφωθούν και το κατά πόσον σε αυτές θα διεκδικήσουν ισχυρό ρόλο ξένοι τεχνικοί όμιλοι.

Ο προγραμματισμός του ΥΠΕΧΩΔΕ περιλαμβάνει και άλλα οδικά έργα που θα δημοπρατηθούν εντός του έτους, όπως η σύνδεση της πόλης της Λευκάδας με τον άξονα Άκτιου – Αμβρακίας, η σύνδεση της πόλης της Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό στην περιοχή της Φιλιππιάδας και η σύνδεση των λιμανιών του Πλατυγυαλίου και του Αστακού με την Ιόνια Οδό.

Τον κύριο, ωστόσο, ρόλο στη νέα γενιά των έργων που προωθούνται καταλαμβάνουν οι επεκτάσεις του Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, προϋπολογισμού 3,8 δισ. ευρώ. Στη Θεσσαλονίκη, ήδη σχεδιάζεται η εξαγγελία των πρώτων επεκτάσεων του δικτύου προς Καλαμαριά και Σταυρούπολη, ενώ παράλληλα εξετάζονται και οι επόμενες επεκτάσεις προς Αεροδρόμιο και Κορδελιό.

Στόχος του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι η επέκταση προς Καλαμαριά να υλοποιηθεί ταυτόχρονα με την κατασκευή του βασικού έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης και να τεθεί σε λειτουργία σε μικρό χρονικό διάστημα μετά την έναρξη λειτουργίας του μεγαλύτερου συγκοινωνιακού έργου της πόλης. Το Μετρό Θεσσαλονίκης, έργο προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ε.Ε.), σε πρώτη φάση θα έχει μήκος 9,6 χλμ. και αναμένεται να είναι έτοιμο στο τέλος του 2012. Όσον αφορά τις προεκτάσεις προς Σταυρούπολη και Καλαμαριά για την επέκταση της γραμμής προς Καλαμαριά (έχει εξασφαλισθεί χρηματοδότηση ύψους 400 εκατ.ευρώ) έχουν ενταχθεί στο Δ’ ΚΠΣ και ήδη έχουν δεσμευθεί τα αντίστοιχα κονδύλια.

Επεκτάσεις

Σε ότι αφορά το Μετρό της Αθήνας, το μεγάλο «στοίχημα» αποτελεί η γραμμή U (γραμμή 4) που με την κατασκευή 20 σταθμών θα ξεκινά από το Γαλάτσι, θα περνά από το κέντρο της Αθήνας και μετά από το Παγκράτι θα κατευθύνεται προς το Μαρούσι, οι μελέτες βρίσκονται σε στάδιο ολοκλήρωσης, ενώ στο χαρτοφυλάκιο των νέων έργων περιλαμβάνεται και η επέκταση του δικτύου προς Πειραιά με 6 νέους σταθμούς (Αγ. Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημ. Θέατρο), έργο, ύψους 515 εκατ. ευρώ, που διεκδικούν έξι κοινοπραξίες.

Στα μέσα του 2014 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού με την ονομασία «Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής», έργο προϋπολογισμού τουλάχιστον 1,65 δισ. ευρώ (με εισροή ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων ύψους 1,3 δισ. ευρώ). Αν και ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την ολοκλήρωση του έργου στα τέλη του 2013, οι απαραίτητες διαβουλεύσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς μετέθεσαν ελαφρά το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Σε διάστημα πέντε περίπου ετών από σήμερα, το νέο έργο θα είναι έτοιμο στο σύνολό του, ωστόσο αρκετά τμήματά του θα έχουν δοθεί προς χρήση αρκετά νωρίτερα.

Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς, τον επόμενο μήνα θα ακολουθήσει η δημοπράτηση του έργου που θα αυξήσει το υπάρχον δίκτυο του αυτοκινητόδρομου κατά 62,3 χλμ., ενώνοντας πρακτικά τα βόρεια και νότια προάστια της πρωτεύουσας με την δυτική και ανατολική Αττική.

Παράλληλα, αναμένεται μέσα στο Μάιο η δημοπράτηση του έργου κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλλι ο προϋπολογισμός του οποίου μαζί με το νέο οδικό άξονα που θα συνδέει το νέο αεροδρόμιο με τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης υπολογίζεται στα 1,5 δισ. ευρώ. Στόχος του υπουργείου είναι ο ανάδοχος να έχει αναδειχθεί μέχρι το τέλος του έτους και εάν δεν υπάρξουν ενστάσεις να τεθεί σε λειτουργία το 2014.

Ακόμη, μέσω του ΕΣΠΑ αναμένεται να ολοκληρωθούν έργα του ΟΣΕ μεταξύ των οποίων η νέα σιδηροδρομική γραμμή Λιανοκλάδι – Δομοκός, στο Προαστιακό Σιδηρόδρομο (Τρις Γέφυρες- ΣΚΑ), αλλά και στο αεροδρόμιο «Μακεδονία». Τέλος, σε φάση ολοκλήρωσης εισέρχεται και η Εγνατία Οδός, καθώς απομένουν μόλις 15 περίπου χιλιόμετρα στα Γρεβενά (οι εργασίες ολοκληρώνονται στο τέλος του μήνα) για να ενωθούν οδικά χωρίς παρακάμψεις η Ηγουμενίτσα με τους Κήπους του Έβρου.

http://www.capital.gr/news.asp?id=714730