News

Κυριακή 18 Μαΐου 2008

Πόσο μας κοστίζει η «κλειστή αγορά» φορτηγών Δ.Χ.

«Κλειστό κύκλωμα» θα συνεχίσει να αποτελεί η απόκτηση άδειας Δ.Χ. βυτιοφόρου ή φορτηγού οχήματος για τη μεταφορά καυσίμων ή άλλων προϊόντων καθώς η κυβέρνηση δεν εξετάζει, τουλάχιστον προς το παρόν, το ενδεχόμενο απελευθέρωσης των αδειών φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ..

Αν και από το 1975 δεν έχουν δοθεί νέες άδειες (εκτός από το 1986 που δόθηκαν 800 νέες άδειες από τις οποίες οι 600 αφορούσαν βυτιοφόρα σε πρόσφυγες από το Ζαϊρ) το υπουργείο Μεταφορών υποστηρίζει ότι δεν έχουν προκύψει ανάγκες στην αγορά για απελευθέρωση του κλάδου.


Συγκεκριμένα, υψηλόβαθμο υπηρεσιακό στέλεχος του υπουργείου Μεταφορών αναφέρει ότι υπάρχει μεγάλος στόλος από Ι.Χ. φορτηγά ενώ παράλληλα έχουν κατασκευαστεί αγωγοί σε πολλές περιπτώσεις που απαιτείται μεταφορά μεγάλης ποσότητας καυσίμων όπως στις περιπτώσεις του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» αλλά και στα μεγάλα λιμάνια.

Μάλιστα πέρυσι ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος πήρε το πράσινο φως για έκδοση νέων αδειών φορτηγών Ι.Χ. ανάλογα με τον όγκο του φορτίου που μεταφέρουν.

Το υπουργείο Μεταφορών έχει χορηγήσει συνολικά 34.000 άδειες ΦΔΧ, εκ των οποίων 1.400 σε βυτία υγρών καυσίμων, 14.000 σε νομαρχίες, 5.000 για διεθνείς μεταφορές και 13.600 για εθνικές μεταφορές. Στον αριθμό αυτό δεν περιλαμβάνονται τα 1,5 εκατ. φορτηγά ιδιωτικής χρήσεως, τα οποία δεν μπορούν νομικά να εξυπηρετήσουν τρίτους -third party logistics- και δεν λαμβάνουν κόμιστρα.

Είναι γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία επίσημη καταγραφή των οδηγών ή των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων - κάτι που θα γίνει από τον Αύγουστο καθώς όλα τα φορτηγά θα πρέπει να έχουν ψηφιακό ταχογράφο ώστε να υπάρξουν, επιτέλους, επίσημα στατιστικά στοιχεία.

Παράλληλα το υπουργείο Μεταφορών απέκλεισε το ενδεχόμενο να δοθούν κίνητρα για ανανέωση των φορτηγών λόγω της Ε.Ε. καθώς θα μπορούσε να θεωρηθεί ως κρατική ενίσχυση. Τα συμφέροντα που διακυβεύονται πάντως είναι μεγάλα, καθώς το κόστος της άδειας φορτηγών Δ.Χ. έχει φτάσει σήμερα έως τα 150.000 - 200.000 ευρώ για το ξηρό φορτίο και στα 300.000 ευρώ για τα φορτία καυσίμων.

Οι εκπρόσωποι των μεταφορέων όλων των κλάδων υποστηρίζουν επίσης ότι δεν χρειάζονται επιπλέον άδειες, αναφέροντας ότι το μεταφορικό έργο της Ελλάδας είναι πολύ μικρότερο από αυτό που μπορούν να καλύψουν οι υφιστάμενοι στόλοι. Ακόμη, επισημαίνουν ότι οποιαδήποτε συζήτηση για την απελευθέρωση θα πρέπει να ξεκινήσει από την κάλυψη του κόστους της άδειας.


Άνοιγμα αγοράς


Τη σταδιακή και πλήρη απελευθέρωση της κλειστής αγοράς φορτηγών δημοσίας χρήσεως (ΦΔΧ) σε συνδυασμό με την αλλαγή του ισχύοντος καθεστώτος προτείνει μελέτη του ΙΟΒΕ ενώ ανάλογο αίτημα έχει διατυπώσει και ο ΣΕΕΠΕ.

Σύμφωνα με τη μελέτη
«Η Κλειστή Αγορά Φορτηγών Δημοσίας Χρήσεως: Προβλήματα και Προοπτικές»
η απελευθέρωση θα συνέβαλε αποφασιστικά στην εξέλιξη των ελληνικών επιχειρήσεων μεταφορών και θα δημιουργούσε τις προϋποθέσεις, ώστε ο κλάδος να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Διεύρυνση
Συγκεκριμένα τονίζεται ότι η απελευθέρωση θα επιφέρει:

  1. Σταδιακή μείωση της αξίας της άδειας φορτηγού Δ.Χ. με σκοπό την πλήρη απελευθέρωση που θα συμβάλει στη διεύρυνση του μεγέθους των επιχειρήσεων και στην είσοδο νέων στο επάγγελμα.
  2. Υποχώρηση των κομίστρων οδικών μεταφορών κατά 1,5% - 2,5% ετησίως και αύξηση των επιχειρήσεων κατά 1% - 2%.
  3. Ωθηση της απασχόλησης κατά 2% - 4% ετησίως και της παραγωγικότητας κατά 1,5% - 2,5% λόγω της βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.



    www.imerisia.gr