News

Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2008

Σούπερμαρκετ Vs Εκπτωτικές Αλυσίδες

29/10/2008 - 09:51

Κορύφωση του ανταγωνισμού μεταξύ σουπερμάρκετ και εκπτωτικών αλυσίδων προβλέπεται να ακολουθήσει τη δυναμική είσοδο της γερμανικής αλυσίδας Aldi στην ελληνική αγορά που αναμένεται μέσα στο Νοέμβριο.

Η σημερινή οικονομική κατάσταση και η προοπτική επιδείνωσής της το 2009, δημιουργεί εξάλλου, το... ιδανικό περιβάλλον για την ανάπτυξη και εδραίωση των εκπτωτικών σούπερμαρκετ (discount), καθώς μειώνει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, ανάγει τη χαμηλή τιμή στο βασικό κριτήριο αγορών και κάνει τις εκπτωτικές αλυσίδες να συγκεντρώνουν την προτίμηση ολοένα και περισσότερων κατηγοριών καταναλωτών.

Η μείωση της ζήτησης για τα καταναλωτικά προϊόντα έχει ήδη αρχίσει να γίνεται αισθητή, κυρίως λόγω ψυχολογίας, ενώ και η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή μειώνεται σταθερά και η στροφή προς το φθηνό αποτελεί τον ασφαλέστερο τρόπο διατήρησης των πωλήσεων.

Aldi

Στην ιδανική αυτή συγκυρία για τα φθηνά προϊόντα, η μεγαλύτερη γερμανική αλυσίδα στο χώρο των discount σουπερμάρκετ είναι έτοιμη να παρουσιάσει τα προϊόντα της στην ελληνική αγορά. Στις αρχές Νοεμβρίου ετοιμάζονται να ξεκινήσουν τα πρώτα της καταστήματα που έχουν ήδη διαμορφωθεί σε training centers υπαλλήλων, ενώ το συνολικό πρόγραμμα της Aldi για την Ελλάδα ξεπερνάει το 1 δισ. ευρώ.

Tα πρώτα σημεία πώλησης βρίσκονται όλα στη Bόρεια Eλλάδα και σύμφωνα με πληροφορίες δύο είναι στη Θεσσαλονίκη (στη Σταυρούπολη και στην Kαλαμαριά), και τα υπόλοιπα τρία σε άλλες περιοχές της Mακεδονίας-Θράκης. Ήδη, η Aldi έχει αρχίσει να ανεγείρει ένα ολοκαινούργιο Logistics-Center και πάλι στη BI.ΠE. της συμπρωτεύουσας, το οποίο αποτελεί επένδυση 85 εκατ. ευρώ με καλυμμένη επιφάνεια 54.000 τ.μ., ενώ προγραμματίζει τη λειτουργία 5 ανάλογου μεγέθους Logistics-Centers.

Το δίκτυο της Aldi θα απαρτίζεται από τριών ειδών καταστήματα με βάση αποκλειστικά την έκτασή τους -τα μικρά, τα μεσαία και τα μεγάλα. Κάποια από αυτά στεγάζονται σε ιδιόκτητα αυτόνομα ακίνητα.

Το πλάνο λειτουργίας της Aldi, προβλέπει την έναρξη λειτουργίας 5 - 10 καταστημάτων, αρχικά, στα οποία θα προστίθενται και άλλα σταδιακά, ώστε σε λίγους μήνες η αλυσίδα να φτάσει τα 40 καταστήματα.

Ο όμιλος Aldi είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο της Lidl και ηγέτης στη μεγαλύτερη αγορά της Ευρώπης, ήτοι τη γερμανική.

Lion Food Stores

Το ντεμπούτο της νέας αλυσίδας hard discount της ΑΒ Βασιλόπουλος, «Lion Food Stores» αναμένεται επίσης στις αρχές Νοεμβρίου καθώς τότε έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσουν τα δυο πρώτα καταστήματα της νέας αλυσίδας.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα δυο αυτά καταστήματα θα λειτουργήσουν σε πόλεις της περιφέρειας και σε σημεία που θα έχουν παρουσία όλες οι μεγάλες αλυσίδες του χώρου των discount stores (εκπτωτικές αλυσίδες).

Η πορεία του στην αγορά θα κρίνει και το ρυθμό ανάπτυξης με στόχο τα καταστήματα να φτάσουν τα 70 σημεία στην πενταετία. Τα καταστήματα των Lion Food Stores διαθέτουν χώρο πώλησης μεταξύ 900-1.000 τ.μ. και θα λειτουργήσουν δορυφορικά και συμπληρωματικά με το υπόλοιπο δίκτυο καταστημάτων του Ομίλου ΑΒ Βασιλόπουλος.

Από τα ράφια τους, όπως έχει ανακοινωθεί, θα διατίθενται περίπου 3.000 κωδικοί προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας της AB Βασιλόπουλος, με τα εμπορικά σήματα «365» και «Care».

Lidl

Η Lidl και η Dia, που αναπτύχθηκαν πρώτες στην ελληνική αγορά discount ελέγχουν σήμερα τον κλάδο των discount-σουπερμάρκετ με περίπου 800 σημεία πώλησης. Στην Ελλάδα, όμως, η Lidl έχει κατορθώσει και λόγω της χρονικής πρωτοπορίας της να διαθέτει σήμερα ένα μεγάλο δίκτυο καταστημάτων σε όλη τη χώρα και σημαντικά μερίδια αγοράς.

H Lidl ξεκίνησε τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα πριν από 15 χρόνια και ακολουθώντας στρατηγική επενδύσεων σε όλη τη χώρα, επένδυσε αρχικά στη Μακεδονία. Ηδη, από τις αρχές του 2000 η εταιρεία είχε καταστήματα σχεδόν σε κάθε μεγάλη πόλη της χώρας. Κύκλοι της αγοράς υπολογιζουν ότι οι πωλήσεις της ανέρχονται σε 600 εκατ. ευρώ αυξάνοντας συτηματικά τα μεγέθη της.

Dia

Η Dia Hellas ξεκίνησε τις δραστηριότητές της το 1995, εισάγοντας πρώτη στην ελληνική αγορά την έννοια του discount super market, βασισμένη στο τρίπτυχο: γεωγραφική κάλυψη, επιλεγμένη συλλογή προϊόντων, άριστη σχέση ποιότητας – τιμής. Η συλλογή είναι μοιρασμένη σε επώνυμα προϊόντα και σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία παράγονται από γνωστούς παραγωγούς της Ελλάδας και του εξωτερικού και περνούν από αυστηρούς ελέγχους ποιότητας.

Τα καταστήματα της αλυσίδας ξεπερνάνε τα 400 σημεία πώλησης και οι πωλήσεις της τα 380 εκατ. ευρώ.

Ανταγωνισμός

Με την είσοδο της Aldi αναμένεται να ενταθεί ο ανταγωνισμός στην κατηγορία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, πιέζοντας περαιτέρω τις τιμές. Οι επιπτώσεις του ανταγωνισμού στις τιμές θα επηρεάσουν τη ζήτηση κάποιων προϊόντων και στους κλάδους εισαγωγής και παραγωγής καταναλωτικών προϊόντων, καθώς όλες οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ στην παρούσα φάση προσπαθούν να διευρύνουν την γκάμα και να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που διαθέτουν στην αγορά.

Η κατηγορία των φθηνών προϊόντων γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλείς και στα παραδοσιακά σουπερμάρκετ και σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα κυμαίνεται μεταξύ του 11,5% και 15% επί των ετησίων πωλήσεών τους με την τάση να είναι σταθερά ανοδική.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν σήμερα κεντρικό ζήτημα στο εμπόριο αφού αυξάνουν την τιμολογιακή ανταγωνιστικότητα της αλυσίδας και, ταυτοχρόνως, διευρύνουν σημαντικά την ποικιλία της συλλογής και τις επιλογές του πελάτη και κυρίως αποτελούν το κύριο όπλο των αουπερμάρκετ στον πόλεμο τιμών με τις εκπτωτικές αλυσίδες.

Στο πλαίσιο αυτό εξάλλου, προχωρεί η συνεργασία που των αλυσίδων Σκλαβενίτης και Πέντε (Γαλαξίας), με στόχο τη δημιουργία προμηθευτικού οργανισμού για την εξασφάλιση προϊόντων των παραγωγών προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στη Ευρώπη. Η κίνηση αυτή αποσκοπεί στη διαμόρφωση μιας «γραμμής άμυνας» έναντι του Aldi και της Lidl, που κατά κύριο λόγο πουλούν τέτοια προϊόντα.


© Capital.gr A.E.