News

Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2008

ΒΕΝΤΕΛΙΝ ΒΙΝΤΕΚΙΝΓΚ

Θεία δίκη για τα hedge funds

Το ότι η Porsche είναι η αγαπημένη μάρκα των «golden boys» το ξέρουν και οι γάτες. Μια βόλτα στο Σίτι του Λονδίνου (ή και στα ορεινά του Ψυχικού) θα πείσει ακόμη και τους πιο δύσπιστους. Ποιος θα το πίστευε όμως ότι τα «golden boys» θα πάθαιναν μεγάλη ζημιά από το ίδιο το αντικείμενο του τετράτροχου πόθου τους; Δεν αναφερόμαστε φυσικά στην αξιοπιστία της γερμανικής μάρκας, για την οποία δεν υπάρχει καμία αμφιβολία, αλλά στις απώλειες που υπέστησαν την περασμένη εβδομάδα κάποια κερδοσκοπικά επενδυτικά κεφάλαια (hedge funds) από την ίδια την απληστία των διαχειριστών τους. Γιατί αν μία λέξη χαρακτηρίζει την πρωτοφανή ιστορία με την τιμή της μετοχής της Volkswagen, αυτή είναι η απληστία. Οπως χαρακτηρίζει όλο το άγριο σκηνικό που ζούμε τις τελευταίες εβδομάδες. Παρ' όλο που η Porsche και ο επικεφαλής της Βέντελιν Βίντεκινγκ δεν έκαναν καμία παρανομία, η εταιρεία από το Τσουφενχάουζεν βρέθηκε στο επίκεντρο μιας πρωτοφανούς ιστορίας που εκτίναξε την τιμή της μετοχής της Volkswagen στα ύψη και ζημίωσε κάποια hedge funds με αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ - περισσότερα από 20. Θεία δίκη, Νέμεσις, ό,τι και να πούμε η ουσία είναι μία: ότι κερδισμένη από όλη αυτή την ιστορία βγαίνει η Porsche, που από την περασμένη εβδομάδα κάθεται σε έναν ακόμη μεγαλύτερο πακτωλό χρημάτων από όσο έχει συνηθίσει!






Στις πρωτοφανούς αγριότητας ημέρες που ζούμε, η είδηση ότι κάποια κερδοσκοπικά επενδυτικά κεφάλαια (hedge funds) κινδυνεύουν με κατάρρευση δεν προκάλεσε θλίψη σε κανέναν - παρά μόνο σε όσους έχουν επενδύσει τα κεφάλαιά τους εκεί. Οταν όμως η αιτία για τη χασούρα των hedge funds είναι μια σειρά από ενέργειες που βρίσκονται στα όρια της νομιμότητας και σε κάθε περίπτωση ξεπερνούν τα όρια της ηθικής, τότε η υπόθεση παίρνει άλλες διαστάσεις. Για αυτόν τον λόγο η ανεξάρτητη γερμανική Αρχή που ελέγχει τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές (BaFin) αποφάσισε να ερευνήσει την υπόθεση. Κατόπιν εορτής, φυσικά.

Η τιμή της μετοχής της Volkswagen εκτινάχθηκε στα ύψη, στις αρχές της περασμένης εβδομάδας, εξαιτίας της τρομακτικής ζήτησης για αυτήν. Ο λόγος για τη ζήτηση βρίσκεται στο σορτάρισμα των μετοχών, την προσφιλή τακτική των «golden boys», που διαχειρίζονται τεράστια ποσά μέσα από την οθόνη του υπολογιστή τους. Οταν διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχαν διαθέσιμες μετοχές της εταιρείας για να τις αγοράσουν, η τιμή της μετοχής της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης άρχισε να ανεβαίνει σε αστρονομικά επίπεδα, με αποτέλεσμα για κάποιες ώρες η Volkswagen να μετατραπεί στην εταιρεία με τη μεγαλύτερη κεφαλαιουχική αξία στον κόσμο! Μεγαλύτερη από όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες Ευρώπης και Αμερικής μαζί!

Οι ρίζες αυτής της αναταραχής βρίσκονται στην ανεξέλεγκτη δράση των hedge funds, τα οποία δεν ελέγχονται από τις ειδικές εποπτικές αρχές, όπως τα αμοιβαία κεφάλαια. Αρκετοί αναλυτές πιστεύουν ακράδαντα ότι μεγάλο μέρος της ευθύνης για την κρίση που ζούμε βρίσκεται στη δράση των hedge funds, που μεταφέρουν κεφάλαια εν ριπή οφθαλμού από τη μία αγορά στην άλλη, στην προσπάθειά τους να εξασφαλίσουν μεγαλύτερες αποδόσεις στους πελάτες τους (στην καλύτερη περίπτωση) ή να γλιτώσουν από την κατάρρευση. Οι πρόσφατες εξελίξεις τρέλαναν τους διαχειριστές των hedge funds και στην περίπτωση της Volkswagen προκάλεσαν παθολογικές αλλοιώσεις στο σύστημα. Η μετοχή της Volkswagen ήταν από καιρό η αγαπημένη των «golden boys», που πουλούσαν Volkswagen ποντάροντας στην πτώση της τιμής της, καθώς τη θεωρούσαν υπερτιμημένη, εξαιτίας των γενικότερων προβλημάτων που παρουσιάζει ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οταν όμως στις 26 Οκτωβρίου η Porsche ανακοίνωσε ότι ελέγχει με τον έναν ή τον άλλον τρόπο σχεδόν το 75% των μετοχών της Volkswagen, επήλθε πανικός! Γιατί εκτός από αυτό το 75% υπάρχει και το 20% που βρίσκεται στα χέρια του κρατιδίου της Κάτω Σαξονίας. Οπότε τι μένει για τα παιχνίδια των «golden boys»; Ενα ταπεινό 5%, που δεν τους φτάνει για να γυρίσουν το παιχνίδι στα μέτρα τους.

Την περασμένη Δευτέρα οι διαχειριστές των hedge funds έψαχναν απεγνωσμένα να αγοράσουν μετοχές τις Volkswagen για να κλείσουν τις θέσεις τους, αλλά μετοχές δεν έβρισκαν. Η τιμή τους είχε ανεβεί σε δυσθεώρητα ύψη - καταγράφοντας άνοδο της τάξεως του 348% σε δύο ημέρες - και ξεπέρασε για λίγο τα 1.000 ευρώ η μία!. Για να συνεφέρει κάπως το πράμα, η Porsche ανακοίνωσε την πώληση ποσοστού 5% των μετοχών της Volkswagen για να σταματήσουν οι στρεβλώσεις στην αγορά. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αρχίσει να πέφτει η τιμή της Volkswagen και να ανεβαίνει εκείνη της Porsche, που σαφώς βγαίνει κερδισμένη από όλη αυτή την ιστορία.

Ορισμένοι αναλυτές θεωρούν ότι η εταιρεία έδρασε χωρίς υπευθυνότητα όταν έκανε την περίφημη ανακοίνωση της 26ης Οκτωβρίου, σύμφωνα με την οποία γνωστοποιούσε ότι αύξησε το ποσοστό της στη Volkswagen από 35% σε 42,6% και ότι έχει δικαιώματα αγοράς (stock options) για ένα επιπλέον 31,5%. Ολοι γνωρίζουν ότι η Porsche επιθυμεί να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της Volkswagen, αλλά ουδείς φανταζόταν ότι θα έφτανε ως το σημείο να διεκδικήσει ένα τόσο μεγάλο ποσοστό. Πόσο μάλλον όταν ο ίδιος ο κ. Βίντεκινγκ είχε δηλώσει στο Σαλόνι του Παρισιού πριν από λίγες εβδομάδες ότι ένα ποσοστό της τάξεως του 75% δεν είναι ρεαλιστικό λόγω της διεθνούς αναταραχής. Λίγες ημέρες αργότερα άλλαξε γνώμη και επέμεινε ότι η εταιρεία του παραμένει προσηλωμένη σε αυτόν τον μαξιμαλιστικό στόχο.

Γεννάται βέβαια το ερώτημα αν η κύρια δραστηριότητα της Porsche είναι η κατασκευή αυτοκινήτων ή το εύκολο κέρδος. Το κέρδος ουδείς το εμίσησε, αλλά σημασία έχει με ποιον τρόπο το αποκομίζεις. Ωσπου να συμβούν όλα αυτά, πολλοί αμφέβαλαν για το κατά πόσον η Porsche θα είχε τη δυνατότητα να διεκδικήσει πραγματικά τον πλήρη έλεγχο της Volkswagen, όπως φημολογείται μήνες τώρα. Υστερα από τις τελευταίες εξελίξεις, προκύπτει ότι η Porsche βρίσκεται στην εξαιρετικά ευχάριστη θέση να... καλύπτει τις ανάγκες των hedge funds για να κλείσουν τις θέσεις τους. Οπως γράφει ο «Independent», η Porsche μέσα σε λίγες εβδομάδες είναι σε θέση να βγάλει όσα δεν θα έβγαζε πουλώντας αυτοκίνητα για πολλά χρόνια. Η Porsche διαρρηγνύει τα ιμάτιά της ότι όλα αυτά δεν έγιναν για να κερδίσει χρήματα. Μήπως έγιναν για να τιμωρηθούν τα hedge funds; Κάτι τέτοιο θα ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εξήγηση!


Το ΒΗΜΑ, 02/11/2008 , Σελ.: D16
Κωδικός άρθρου: B15500D161
ID: 297977