News

Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2008

Πληρώνει την κρίση

Η συρρίκνωση της κεφαλαιοποίησης των εισηγ?ένων ναυτιλιακών εταιρειών παγκοσμίως, από την αρχή του έτους, ανέρχεται στα 365 δισ. δολάρια. Οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες κατά το χρονικό διάστημα των 52 τελευταίων εβδομάδων, παρά την κερδοφορία που εμφανίζουν και το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, έχουν απώλειες στις μετοχές τους που φθάνουν μέχρι και το 90,41%.

Η δραματική πτώση στη ναυλαγορά έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στις ναυτιλιακές εταιρείες και περισσότερο στις εισηγμένες, αρκετές από τις οποίες εξετάζουν το ενδεχόμενο να συνεργασθούν με ξένες ναυτιλιακές εταιρείες και να τους εκχωρήσουν πακέτα μετοχών τους. Αλλες ανακοίνωσαν ήδη ότι δεν θα δώσουν μέρισμα στους μετόχους τους ή προτίθενται να το περιορίσουν, προκειμένου να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους.


Η συρρίκνωση της κεφαλαιοποίησης των εισηγµένων ναυτιλιακών εταιρειών παγκοσμίως, από την αρχή του έτους , ανέρχεται στα 365 δισ. δολάρια, ενώ η κυρία Noreen Culhane Executive Vice President του NYSE Euronext, ανέφερε πριν από λίγες ημέρες ότι υπάρχουν 18 εταιρείες ελληνικών συμφερόντων εισηγμένες στο NYSE, με συνολική κεφαλαιοποίηση περί τα 23 δισ. δολάρια και ημερήσιο όγκο συναλλαγών που υπερβαίνει τα 160 εκατ. δολάρια.

Ωστόσο, οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες κατά το χρονικό διάστημα των 52 τελευταίων εβδομάδων, παρά την κερδοφορία που εμφανίζουν και το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, έχουν απώλειες στις μετοχές τους που φθάνουν μέχρι και το 90,41%.


Ρεπορτάζ: Σάββας Ν. Αθανασίου

Η δραματική πτώση στη ναυλαγορά έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στις ναυτιλιακές εταιρείες και περισσότερο στις εισηγμένες, οι οποίες αρκετές από αυτές εξετάζουν το ενδεχόμενο να συνεργασθούν με ξένες ναυτιλιακές εταιρείες και να τους εκχωρήσουν πακέτα μετοχών τους, ενώ άλλες ανακοίνωσαν ήδη ότι δεν θα δώσουν μέρισμα στους μετόχους τους ή προτίθενται να το περιορίσουν προκειμένου να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους. Η πτώση στο ξηρό φορτίο (Baltic Dry) έφθασε το 93%, από τις 1.793 μονάδες που ήταν στις 20 Μαΐου του 2008.
Στα πλοία Capesize η πτώση του ναυλοδείκτη είναι 94,685, στα Panamax είναι 92,34%, στα Supramax είναι 92,29% και στα Handysize είναι 91,66%.

Ο έγκυρος αναλυτής κ. Γεώργιος Γρηγοριάδης του ναυλομεσιτικού οίκου GMoundreas επισημαίνει στην τελευταία εβδομαδιαία ανασκόπησή του ότι «σε οποιαδήποτε περίπτωση όµως µεγαλύτερης ή µικρότερης διάρκειας της κρίσης, τα παρακάτω προβλήματα ναυτιλιακών επιχειρήσεων και τραπεζών απαιτούν ρηξικέλευθες λύσεις, εν πολλοίς από κοινού» και αναλυτικότερα αναφέρει ότι τα προβλήματα αυτά είναι τα εξής:

Η υπολειπόµενη χρηµατοδότηση και τελική έκβαση παραγγελιών ναυπηγήσεων αξίας 250 δισ. δολαρίων παγκοσµίως. Εκτός από την τραπεζική χρηματοδότηση, απρόσιτη φαίνεται και η χρηματιστηριακή μετά από την παγκόσμια χρηματιστηριακή συρρίκνωση κατά 6 τρισ. δολ.

Τα προβλήματα απόσβεσης του ακριβού τονάζ, ιδίως από ακριβές αγορές των τελευταίων 12 μηνών πριν από το ξέσπασμα των συνεπειών της κρίσης των τραπεζο-subprime.
Πόση εταιρική ρευστότητα έχει διασωθεί από απώλειες επενδύσεων σε τραπεζικά toxic assets, FFA’s κλπ.; Πώς θα καλυφθούν οι ρήτρες των δανειακών συµβάσεων όπως π.χ security maintenance clause;
Τι περιθώρια από την Βασιλεία ΙΙ αλλά κυρίως τι διάθεση έχουν οι τράπεζες για συνεργασία στις λύσεις;
Ποια πείρα διαχείρισης κρίσεων υπάρχει, καθώς η γενιά τραπεζιτών της κρίση των ’80 έχει σχεδόν παρέλθει;.


Βουτιά των μετοχών

Μεγάλες απώλειες καταγράφουν οι μετοχές των ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακών εταιρειών. Η Aries έχασε μέχρι τώρα το 90,4% της αξίας της μετοχής της. Η Aegean του κ. Δημήτρη Μελισσανίδη απώλεσε το 79,69% της μετοχής της. Η Capital του κ. Ευάγγελου Μαρινάκη έχασε το 66,55%. Η Danaos του κ. Ιωάννη Κούστα το 81,28%.

Η Diana του κ. Συμεών Παληού το 71,79%. H Euroseas το 76,13%. Η Excel των κ. Γαβριήλ Παναγιωτίδη και κ. Σταμάτη Μόλαρη το 85,62%. H Freeseas του κ. Ιωνα Βαρουξάκη το 75,16%. H Genco του κ. Πίτερ Γεωργιόπουλου το 83,36%. Η General Maritime του κ. Πίτερ Γεωργιόπουλου το 58,94%. Η Global του κ. Γιώργου Φειδάκη το 80,54%. Η Golden Port του κ. Πάρη Δραγνή 78,99%. H Hellenic Carriers της κυρίας Φωτεινής Αχ. Καραμανλή το 68,89%. Η Navios της κυρίας Αγγελικής Φράγκου το 89,45%.

Η Oceanfreight το 81,54%. Η Paragon το 78,22%. H Star Bulk το 79,29%. Η Stelthgas του κ. Χάρη Βαφειά το 73,24%. Η ΤΕΝ του κ. Νίκου Τσάκου το 43,75% και τη Top Ships του κ. Ευάγγελου Πιστιόλη το 89,26%.


Πέφτουν οι ναύλοι

Υπενθυμίζεται ότι η κρίση άρχισε να εμφανίζεται στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και επεκτάθηκε ραγδαία στα πλοία ξηρού φορτίου. Οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια, παρά την πτώση, κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα και το σπουδαιότερο είναι ότι οι εταιρείες των δεξαμενοπλοίων πληρώνονται ταυτόχρονα με την παράδοση του φορτίου. Στην αγορά ξηρού φορτίου οι πληρωμές γίνονται με δέσμευση για πληρωμή για τρεις και μέχρι και έξι μήνες. Η μείωση της ζήτησης στα βιομηχανικά προϊόντα μείωσε την διακίνηση κοντέινερ και όπως είναι φυσικό περιόρισε και τις μεταφορές της πρώτης ύλης.

Για την κρίση στα κοντέινερ ο διευθύνων Σύμβουλος της Danaos Corporation δρ. Ιωάννης Κούστας υπογραμμίζει ότι «η προσωρινή παύση της χρηματοδότησης του διεθνούς εμπορίου λόγω της γενικότερης χρηματοοικονομικής κρίσεως έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική ελάττωση του όγκου μεταφοράς εμπορευμάτων» και πρόσθεσε: «Με τις συνδυασμένες κινήσεις των κυβερνήσεων παντού στον κόσμο η χρηματοδότηση του εμπορίου σταδιακά θα επανέλθει σε ομαλότερους ρυθμούς με αποτέλεσμα και τη σταθεροποίηση της ναυτιλιακής αγοράς».

Ο κ. Γεώργιος Γράτσος, πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, αναφερόμενος στις επιπτώσεις της κρίσης στην ελληνική ναυτιλία τόνισε ότι «αυτό που προέχει τώρα είναι να μην χαθεί ο δυναμισμός της ελληνόκτητης ναυτιλίας ούτως ώστε να μπορέσει να βγει ενισχυμένη από την παρούσα κρίση. Σ’ αυτό μεγάλο ρόλο θα παίξει η στάση των πιστωτικών ιδρυμάτων που τη χρηματοδοτούν αλλά κυρίως των ελληνικών που πρέπει να στηρίξουν αυτή τη μοναδική ελληνική παγκόσμια δύναμη σε όφελος της εθνικής οικονομίας».


Οι κινήσεις των Ελλήνων

Οι ελληνικών συμφερόντων εταιρείες έχουν επηρεασθεί σημαντικά από την κρίση. Υπογραμμίζεται ότι ο κ. Π. Γεωργιόπουλος ακύρωσε την αγορά 6 πλοίων με την εταιρεία του Genco, με αποτέλεσμα να χάσει 53 εκατ. δολάρια που είχε δώσει ως προκαταβολή, ενώ η Hellenic Carriers της κυρίας Φ. Καραμανλή απώλεσε προκαταβολή 6,9 εκατ. ευρώ από ακύρωση ενός πλοίου.

Η Globus Maritime του κ. Γ. Φειδάκη πώλησε πλοίο που του απέφερε κέρδη 15 εκατ. δολάρια με τα οποία μείωσε τον τραπεζικό δανεισμό της εταιρείας. Η Freeseas του κ. Ι. Βαρουξάκη ανακοίνωσε ότι θα μειώσει το μέρισμα από 1,75 δολάρια που είχε ανακοινώσει σε 0,75 δολάρια για την ενίσχυση της ρευστότητάς της. Μάλιστα για την κίνηση αυτή σχολίασε: «Είμαστε μάρτυρες μίας ολοκληρωτικής αλλαγής αφού η παγκόσμια οικονομική κρίση επηρέασε το εμπόριο και προκάλεσε την πτώση των ναύλων από τα ύψη-ρεκόρ που είχαν βρεθεί τον περασμένο Μάιο. Αναμένουμε να αποκτήσουμε πλεονέκτημα σε ελκυστικές αγορές και ευκαιρίες που θα αναδυθούν. Πιστεύουμε ότι μακροπρόθεσμα οι μέτοχοι της εταιρείας θα ωφεληθούν από την πολιτική που ακολουθούμε».

Επίσης την αναστολή της καταβολής των μελλοντικών μερισμάτων ανακοίνωσε και η Diana Shipping του κ. Συμεών Παληού, ο οποίος δήλωσε ότι «η αναστολή του μερίσματος θα μας δώσει τη δυνατότητα να εφαρμόσουμε τις ταμειακές ροές προς αυτές τις ευκαιρίες».
Επίσης, στην εταιρεία Aries Maritime Transport, του κ. Γ. Πετρίδη μπήκε η εταιρεία Navig8 του John Fredriksen που αγόρασε το 7,8% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.

Τέλος, ο κ. Γ. Οικονόμου ανακοίνωσε ότι θα πωλήσει 25 εκατ. μετοχές της DryShips για να ενισχύσει τη ρευστότητά της. Οι εξελίξεις αυτές σηματοδοτούν ραγδαίες εξελίξεις και στο μετοχολόγιο των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών και ίσως να χαθούν και εταιρείες και πλοία από την πλοιοκτησία και τη διαχείριση των Ελλήνων εφοπλιστών.