ΕΣΤΙΑ ανησυχίας για τις ελληνικές τράπεζες είναι η κρίση στη ναυτιλία.
Η κατακόρυφη πτώση στις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων δημιουργεί θέμα με την αξία των εμπράγματων εξασφαλίσεών τους. Θέμα που θα αποτυπωθεί στις 31/12/08 .
Ηδη οι brokers που ειδικεύονται στις αποτιμήσεις πλοίων αρνούνται να δώσουν τιμές για την αξία τους και το βάρος της αποτίμησης των καλύψεων θα πέσει στους ελεγκτές.
Αν οι αγοραπωλησίες πλοίων παραμείνουν «παγωμένες» και για το επόμενο δίμηνο και οι ελάχιστες συναλλαγές διενεργούνται σε αποτιμήσεις ως και 90% χαμηλότερες αυτών του Ιουνίου, τότε οι τράπεζες θα ζητήσουν από τους εφοπλιστές επιπλέον εμπράγματες εξασφαλίσεις (υποθήκες σε επιπλέον πλοία, ρευστά ή ακίνητα).
Το τι θα πράξουν οι εφοπλιστές όταν τα δάνειά τους βρεθούν «κάτω από το νερό» είναι το ερώτημα των 1,5 δισ. δολαρίων για τις ελληνικές τράπεζες. Με την αξία των πλοίων να έχει καταβαραθρωθεί και τις τιμές των ναύλων στο ξηρό φορτίο επίσης, κάποιοι θα αναγκαστούν ή θα επιλέξουν να εγκαταλείψουν την εξυπηρέτηση δανεισμού. Αν οι εφοπλιστές κρίνουν ότι η κρίση θα είναι βαθιά και θα κρατήσει τουλάχιστον για μια διετία ακόμη, δύσκολα θα δεχθούν να δώσουν επιπλέον εγγυήσεις στις τράπεζες, σημειώνει τέως τραπεζίτης, που έζησε την κρίση του '80. Σε αυτή την περίπτωση οι επισφάλειες μπορεί να ξεπεράσουν και το 10% (το χειρότερο σενάριο σύμφωνα με την από 17/11 σχετική έκθεση της Merrill Lynch) επί του συνολικού ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου τους.
Το ύψος των χορηγήσεων των ελληνικών τραπεζών, συμπεριλαμβανομένων των δεσμεύσεων για μελλοντικές εκταμιεύσεις και των δανείων στην ακτοπλοΐα, υπολογίστηκε με στοιχεία Οκτωβρίου από την Petrofin στα 15 δισ. δολάρια. Ο δε διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος Γ. Προβόπουλος εκτίμησε πρόσφατα -διά της αναγωγής- ότι οι ναυτιλιακές χορηγήσεις των ελληνικών τραπεζών ανέρχονται περίπου σε 20 δισ. Μόνο εντός του 2007 οι χορηγήσεις δανείων από ελληνικές τράπεζες σε ελληνόκτητες ναυτιλιακές εταιρείες σημείωσαν αύξηση κατά 115,59%.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - 21/12/2008